NeeeeeeDjeeeee-coooonh!!

Jag fick för ett par dagar sen hem min neGcon gamepad som jag beställde på Tradera. Var är nu en negcon undrar ni? neGcon eller ne-gee-con som man uttalar det i Japan är en special designad gamepad från Namco för racingspel till Playstation mm. Man twistar kontrollen på mitten för att svänga och det ger en häpnadsväckande smooth känsla när man driftar runt på banorna. 180 grader är max vad du kan twista kontrollen, även axelknapparna och två av dom vanliga knapparna är analoga vilket ger ännu mer precision.

Nu är det så att många spel var designade för neGcon och hade då mycket bra stöd för dom men den funkar även på vissa spel som inte har support för den. Som tur är har den support för mina favorit racing spel till Playstation, nämligen Wipeout serien, Destruction Derby serien, Ridge Racer serien och Colin Mcrae serien.

Jag har själv under dom två senaste dagarna testat neGcon:en på Wipeout 2097, Wipeout 3 och Ridge Racer type 4 och jag måste säga att den funkar helt häpnadsväckande bra! Många recensenter har kallat den ” the greatest controller ever made” och för racing spel kan det ju faktiskt vara så.

Jag hade en Joytech usb to psx converter som gör att man kan koppla in Playstation kontrollers till pc:n. Så jag testade för skoj skull att koppla in neGcon:en och datorn hittade den direkt! Convertern hade alltså support, läckert! Det enda racingspelet jag hade installerat var Trackmania Nations forver, vilket för övrigt är ett mycket bra racing spel, gratis! Finns på steam mm.
Jag startade upp spelet, utan att gå in på kontrollpanelen för gamepad inställningarna så startade jag bara upp en bana.. surprise kontrollen funkade direkt! Alla knappar och allt var inställt som om negCon:en var gjort för detta spelet!

Så jag rekommenderar helt enkelt att ni skaffar denna kontrollern. Den funkar med Playstation, Playstation 2 och tydligen Pc också 🙂 Och jag har även sett att en kille fick det att funka med Wipeout HD till Ps3 (finns som youtube film) Thats it!

Picture_1696_500x578

Leave a Reply

