Mina tankar om spelet Wizard of Wor

Idag kände jag att det var dags att skriva ett litet skriftalster om ett av mina favorit spel från när jag var okuvlig, vital och spenderade mest av min tid åt att spola kassett band fram och tillbaks på min c64 kassettstation. Spelet jag skall prata om heter Wizard of Wor eller som vi bara kallade det ”Wiz of Wor”

Som jag just nämnde så var detta spelet alltså till c64:an men det var från början släppt som en arkad spel i början av 80-talet.. 1981 för att vara exakt. Det var även portad till andra maskiner såsom Atari 800.. ja och det var säkert några fler. Men C64:a versionen var känd för att vara enormt bra.

För att bege oss in i handlingen så handlar det hela som vanligt om en tjej som blivit  kidnappad, och denna gången av den onda svartkonstnären som genom en ond portal förflyttat sig in i den onda dimensionen ”Wor”.. ohh nervpirrande!
Ni gissar snabbt att bragdmännen hänger efter för att rädda henne? Visst men det är mer intriger bakom det hela, dessa två killarna är tvillingbröder och har hamnat i någon fight om denna tjejen vid flertal tidigare tillfällen.. minns inte riktigt hur det var… tror jag kan ha blandat ihop storyn med Double Impact med Jean-Claude Van Damme som jag kollade på igår kväll.. i vilket fall så ger sig dessa två bröderna in i dimensionen ”Wor” där dom måste ta sig igenom en herrans massa labyrinter för att till slut rädda damen.
Jag är inte säker på att detta var storyn till spelet, men en sak jag är säker på är att detta är ett co-op spel och det är tonvis med massakrerande av heterogena vidunder!

Kämparna måste slåss mot ett gäng monster som kallas ”worlings” och är tyglade av den onda häxmästaren. Och ibland dyker självaste trollkaren upp själv och injagar fruktan hos spelarna. Det är ett hejdlöst gibbande mellan banorna och jag lovar att det är kul ett ganska långt tag! En stund i alla fall.

När det kommer till grafiken så har vi en simpel men ändå stilfull litografi, vi snackar om pixelgrafik i starka glänsande kulörer! Man ser en klar skillnad mellan spelare 1 och spelare 2  vilket är bra, men monstrerna du möter på kan ha samma färg som din medspelare, vilket tar oss till ett annat tänkvärd kapitel i spelet; ni är två spelare som kan välja att samarbeta igenom spelet.. men som jag beskrev förut så var ju dessa bröderna lite pissed off på varandra efter grälet om tjejen så skaparna av spelet har slängt in så att man faktiskt får poäng för att döda sin polare.. mmm raffligt!

Några slutord om detta intensivt dramatiska spelet av klaustrofobiska korridorer och gibbade kan enkelt sägas med ett ord: bra! Har ni en c64:a eller någon annan dator/konsoll som det finns till så tycker jag helt klart ni skall plugga in detta spelet och börja röja!

Spelet in action: http://www.youtube.com/watch?v=FIgRrRlXr-w

4 thoughts on “Mina tankar om spelet Wizard of Wor

  1. Gillar Atariomslaget till spelet.. 🙂 Mycket tuff bild med trollkarlen och hans monster! Jag minns att jag spelat spelet, men inte särskilt mycket. Minns mest hur det såg ut och inte så mycket av själva gameplayet så att säga. Bra sammanfattning här!

    Reply
  2. Bra recension! Själv har jag ju bara testat spelet hemma hos dig för några år sedan, så jag har ingen gammal relation till det… Men av någon anledning får det mig att tänka på “Double Dungeon” (inte Double Dragon alltså) som vi lirade en annan gång… Det spelet skulle nog må bra av en avhandling! 😉

    Reply
  3. ÅÅÅH va ja lirade det här.. än idag kan ja få rysningar när häxan kommer upp å man ska panga henne! Å dom som gillade det här kommer gilla det här http://hol.abime.net/5708 nämligen 4-player amiga version av det här… hann inte lira detta förra gången men kommer nog bli av snart!

    Reply

Leave a Reply

