Rush Rush Rally Racing Recension!

ps_wiiware_rushrushrallyracing

Då har jag äntligen fått tid att sitta ner och testa Rush Rush Rally Racing! Det är som sagt ett splirrans nytt 2d racing spel till Dreamcasten utvecklat av Senile Team http://www.senileteam.com och publicerat av Redspotgames http://www.redspotgames.com/

Jag skall vara ärlig och säga att Dreamcasten är inte en utav mina favorit konsoller som så många andra individer anser, visst är den ståtlig och robust men den saknar ett helt enkelt ett bra bibliotek av exklusiva titlar vilket gör att konsollen bara står där, men när ett nytt spännande racing spel i 2d retro stil släpps till Dreamcasten så blir den genast intressant!

shot0023

Jag förhandsbokade det på Redspotgames hemsida, och bara några dagar efter att spelet var släppt så ramlade det ner i brevinkastet. Spelet kom paketerat i en fin jiffybag fyllt med en massa trevliga överraskningar:

1x RRRR spel (såklart. inplastat var det också)
3x Redspotgames stickers
1x “Thank you for supporting the dreamcast scene” sticker
1x dreamcast-scene.com flyer
1x Redspotgames visitkort
1x Klubba (Godis alltså, ser ut att vara smak av jordgubb)

Omslaget och manualen till spelet är i väldigt fin kvalite och känns väldigt proffsigt. Manualen är både på Engelska och Japanska.

För att snabbt förklara vad RRRR (Rush Rush Rally Racing) är för slags spel så kan jag förklara det som en blandning mellan Turbosliders (drifting!), Micromachines och Death Rally (powerups!)
För att testa spelet på grundligt sätt med multiplayer lägen och allt så behövde jag minst en spelare till, eftersom alla jag kände idag var och kollade på någon fotbollsmatch kan ha vart en pingismatch också, eftersom jag inte bryr mig om sport så hade jag ingen koll. Så jag ringde till Fredric som jag visste bara satt hemma och glodde in i väggen. Fredrik kom över ett par timmar senare och vi startade upp spelet!

Spelet är mycket snabbt och det första man gjorde var att konstant köra in i väggarna, men det var ju såklart för att man inte kunde banorna. Efter ett par varv så gick det mycket bättre, och det var riktigt skoj! Bra kontroller och en härlig känsla och massvis med drifting.

shot0042

Vi tränade speciellt mycket på ett par banor för att se till att vi var jämnbra. Vi gick över från det vanliga Racingläget till Racing+powerups-läget, vilket funkar lite som Mariokart. På vissa platser så finns det powerups utplacerade såsom: raketer, turbo, olja mm. När man sen åker över dessa rutorna så får man helt enkelt det objektet så man sen kan spara och aktivera när man själv vill. Mycket roligt spelläge och jag kan tänka mig att det blir mycket roligare när man väl är fyra spelare.

Minns ni tvåspelar läget i Micromachines där man tävlar mot varandra på samma skärm, och den som åker ifrån den andra speleren får ett poäng?… jepp det finns med 🙂 Så man märker att skaparna av RRRR har tänkt till och tagit det som man gillar bäst från denna typen av racingspel. Drifting, powerups, splitscreen och micromachines.. det kan inte bli bättre! Och förutom detta så har dom även slängt in 10 Grand Prix banor, 9 multiplayer banor, 5 olika bilar, rumblepack support och support för VGA skärmar.

Så om du har ett Dreamcast liggandes så tycker jag att du skall köpa detta spelet. Det kostar strax under 200spänn och det är även regionsfritt så det funkar fint på alla modeller!

2 thoughts on “Rush Rush Rally Racing Recension!

  1. Måste bara tillägga att jag inte satt hemma igår och glodde in i väggen, sanningen är att jag var på jobbet och gjorde det medans jag ringde Johan för att säga att jag kommer över 😉

    Reply
  2. Nice! måste få lira!!
    lol@ “1x Klubba (Godis alltså, ser ut att vara smak av jordgubb)”
    lol@ Fredric “..var på jobbet och gjorde det..”

    Reply

Leave a Reply

