Vice Extreme – en GTA stunt film utan dess like

Media_httpimg121image_zpiic

Swamp & Ormiss presents: Vice Extreme

Ahh detta är en klassiker! Detta är en kort liten stuntfilm/musikvideo inspelad av mig och Jonas strax efter releasen av GTA: Vice city vilket var 2003.

Det som är den stora styrkan med GTA spelen är det att man faktiskt kan spela spelet utan att följa storyn, man kan bara leka runt i staden och köra sönder saker. Lite då och då fick man till några fräcka ”stunts” och det var då vi kom på idén att vi skulle spela in ett gäng snygga grejer och sen redigera ihop det till en film!

Då GTA: Vice city bara fanns till Playstation 2 vid denna tiden (Pc versionen släpptes ett år senare) så valde vi att spela in allt på VHS.. jepp 🙂 Vi spelade in mängder av material och galna stunts på ett VHS band som jag sedan kopierade över till små klipp via ett Tv-in kort till datorn.
Jag redigerade sedan ihop alla klipp till låten E-Z Rollers – Breakbeat Generation i Adobe Premiere.

Redigeringen och klippningen var tog sin lilla tid då jag gick in för att syncha allt med musiken. Vi var först ut på nätet med att skapa en Vice City stunt-film, vilket kändes bra då det fullkomligt vräkte in med liknande GTA filmer sen när PC versionen var släppt som hade en instant-replayfunktion och inspelnings program som Fraps.

Eftersom detta är inspelat från Ps2 versionen så kan vi garantera att inga fusk eller tweak har används under inspelningen av denna filmen 🙂

3 thoughts on “Vice Extreme – en GTA stunt film utan dess like

  1. Otroligt kul att se! Det var ett tag sedan jag såg filmen nu, men minnena kommer snabbt tillbaka. Sammanlagt 16 timmars speltid bandat på VHS klippte du ner till 3:15, och jag är än idag otroligt imponerad över vilket enormt och fantastiskt bra jobb du gjorde! Det skall du ha all cred för. 🙂

    Än idag är jag dessutom lika nöjd med hur bra filmen blev. Hur bra våra stunts var. Inte konstigt med tanke på hur mycket tid vi la ner på att finslipa dem. Jag tror vi la en timma bara på att få till grindsen med motorcykeln. Och alla små tricks vi kom på, som wall jumps, skruvhoppet med motorcykeln (din specialitet), rear tire spin… Wow. Det ser så otroligt coolt ut. Och allt utan några mods. Kronan på verket är nog sekvensen där en fotgängare hoppade på bak på motorcykeln och hängde med. Helt klart en bugg: hur ofta hände det under hela tiden vi spelade? Kanske två gånger…

    Det enda som grämer mig är att vi aldrig lyckades genomföra ett perfekt Palm Jump! 😉

    …och så får det mig att minnas hur otroligt kul Vice City var.

    Reply
  2. Denna filmen är fortfarande lika imponerande. Allt ifrån ljudsyncningar till tricks och hardcoreinspelningen. Allt jag kan säga är att jag önskar att jag va med 🙂

    Reply
  3. Tack så mycket för dom fina orden Ormiss och Andreas! Ja det var länge sen jag kollade på filmen nu och jag känner samma sak, den blev riktigt lyckad. Kan kolla på den om och om igen 🙂

    Ja som du säger Ormiss det en att inse hur roligt Vice City var, vi får helt enkelt ta en kväll med mc:n i Vice staden och hoppa lite 🙂

    Reply

Leave a Reply

