Tim Burton & American McGee

Idag har Tim Burton´s Alice in Wonderland världspremiär på bio, men vad hände med American McGee’s Alice?

Jag minns väl när den före detta ID Software killen som vi alla känner som American McGee slutade på ID Software efter att ha jobbat med spel som Doom och Quake för att skapa sitt egna spel Alice.
American McGee’s Alice var en mörk och skruvad uppföljare till ”Through the Looking-Glass” där en något annorlunda Alice som försökt begå självmord och kort och gott flippade ur helt och hållet plötsligt 10 år senare kommer tillbaka till ett ännu mer skruvat Wonderland.

Jag skall inte säga så mycket om spelet då jag inte miss så mycket av det idag, och tar istället och installerar det om en stund då det känns passande att spela det nu då filmen har premiär, fel film.
Jag har hört under flera år att det skulle göras en film av American McGee’s Alice, att ett manus var klart och att.. Sarah Michelle Gellar skulle spela rollen som Alice. Tror att dom har lagt ner projektet, men jag hoppas ändå på att den dyker upp någon gång i framtiden.

Jag tänkte dela med mig av dessa mycket snygga koncept bilderna i Wallpaper format som jag lyckades hitta i mitt bildarkiv här på datorn. Obs, resolution: 1024×768 🙂

One thought on “Tim Burton & American McGee

  1. Älskade det här spelet när det kom! Det återspeglar hur trippigt konceptet med Alice faktiskt är… om man ser på sagan utan rosiga och barntillåtna filtreringsglasögon på. 😉

    Reply

Leave a Reply

