Det bästa Burnout spelet

Burnout-3-takedown-c_512x384

Jag har spelat Burnout sedan det första spelet släpptes 2001. Jag har alltid älskat spelet, hastigheten,  krascharna, den adrenalin-kick jag får när en bil från den mötande trafiken swishar förbi mig och near-miss texten dyker upp, när jag driftar runt ett 90 graders hörn i tung trafik och klarar mig.. detta var Burnout. Men vad har hänt med serien, hur ser uppföljarna ut?

Det första Burnout spelet är alltid det spelet i serien som kommer skilja sig från alla efterföljarna, det är såhär Burnout var tänkt att vara men efter att alla uppföljare släppts så har Burnout tappat sitt koncept. Låt mig förklara.

I det första Burnout du var tvungen att verkligen kämpa för att bygga på din boostmätare, det kunde ta minuter innan du fått hela boostbaren full, och man blev så lycklig då man äntligen lyckats med detta!
Men i Burnout uppföljarna tar ca 2 sekunder så har du redan boostmätare, bara att trycka på boostknappen och kör.. bra! Släpp nu inte knappen, du kommer nämnligen aldrig bli av med boostmätaren. hur kul är det? Jag kommer vänja sig vid konstant max-hastighet då man aldrig får slut på boost och plötsligt det inte så kul längre.

I den första Burnout hade du några alternativ att få öka till din boostbar, kör på fel sida av vägen, drifta och near-misses, i senare Burnout spel så har du så otroligt många fler alternativ, köra på fel sida, drifta, near-misses, takedowns, checka trafiken (Revenge), revenge takedown (Revenge), aftertouch, big jumps etc. Så många alternativ till att bygga på din boost-mätare att du inte behöver tänka längre, kör bara med bilen längst vägen så kommer mätaren fyllas automatiskt. Detta är en av sakerna som försämrats med Burnout.

Det första Burnout är det ultimata spelet i serien när det kommer till själva konceptet att få en kick och lyckas känna sig tillfredställd med att överleva ett race genom staden utan att krascha. Det är ett svårt spel, mycket svårt. Man måste bli mycket duktig på att kontrollera bilen annars kommer du krascha i ett, och det tar även väldigt lång tid att bygga på sin boostmätare. Däremot så skulle det behövas finslipas på många detaljer och då kommer vi till Burnout 3 Takedown som efter 2:an var ett enormt lyft. Det var vackert och hade en mycket bättre fartkänsla än första spelet. Krasch sekvenserna var helt otroliga och ja hela spelet gick från ett svårt frustrerande spel till ett mer roligare arkadspel som var mer förlåtande. Det var nu lätt att få boostmätare och bilen kvaddas inte alls lika lätt som i första spelet. Första Burnout var för hardcore spelare, Takedown var mer för casual spelarna. Man märker att Takedown hade valt en helt ny riktning i serien, på både gott och ont.

Media_httpwwwmobygame_kmxnn

Jag har spelat alla Burnout spelen i serien och kan lätt säga att jag rekommenderar det första Burnout spelet och Burnout 3 Takedown till Ps:2an men det finns även ett par spel i serien som jag blev mycket besviken på och som jag inte kan rekommendera. Det första är Burnout Revenge.

Revenge var det fjärde spelet i serien och det var nu dags för skaparna att slänga in några nya features för att skoja till spelet lite mer, tyvärr var dessa nya funktionerna ytterligare något som försämrade spelet ännu mer och tog bort det vi gillar mest med Burnout.

Jag pratar om den otroligt korkade funktionen som som kallar “Checking traffic” Det är en ny grej i Burnout Revenge som låter dig krascha in i baken på en bil i trafiken utan att förlora någon hastighet, och utan att förstöra din egna bil.. låter kanske kul, men detta är en av dessa saker som gör spelet ännu mer tråkigt och tar bort dessa adrenalinkickarna som du vill åt.
när du kör in i en bil den kommer att flyga upp i luften och har du tur kommer det att slå ut en utav dina rivaler. Så åker du under högtrafik så kommer dina rivaler dö som flugor, du behöver inte ens tänka. Hur kul är nu detta, hela konceptet med “takedown” som det tredje spelet hette var ju att jaga dina rivaler och försöka knuffa ut dom som var så skoj och nu har dom förstört detta med att kasta bilar på dom.. nej detta var en mycket dålig funktion i Revenge.
Och hela grejen med ”Revenge” systemet som går ut på att du skall hämnas på en rival som kanske slått ut dig tidigare i spelet känns väldigt tråkigt och inte alls genomarbetat. Vill du ha ett bra revansch system med känsla föreslår jag att du istället spelar Road Rash II till Sega Megadrive, där hade i alla fall varje rival en egen personlighet, ett eget namn och foto vilket gav en mer känsla i spelet och som kunde leda till att man blev riktigt förbannad och gav sig fasen på att ge igen!

Burnout Paradise hade något helt nytt i serien som inte gjort tidigare, dom valde här att skapa en hel stad som du kan åka runt i, en slags sandbox miljö där du nu har en liten karta nere i hörnet och har nu möjligheten att välja dina egna vägar under ett race. Tanken var väl att detta skulle vara kul då det känns större och spelarna har valet att ta genvägar etc. Men detta förstörde Burnout ytterligare då detta också tar bort fokusen och fart känslan från spelare. Burnout är ett extremt snabbt spel och man måste vara helt fokuserad på att inte åka in i någon vägg eller mötande fordon och så vill dom med Paradise att man även skall hålla koll på när man skall svänga i allt detta för att inte åka in på fel gata. Nej det var bättre i dom äldre spelen då vägen var linjär och man kunde fokusera på det viktigaste.

Kort sagt, har du en Gamecube/Ps2/Xbox skaffa Burnout & Burnout 3 Takedown. Har du en 360 så får du väl tyvärr skaffa Burnout Revenge i brist på Takedown.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s