Varför man skall skaffa sig en Xbox!

Microsofts gamla svarta gigantiska konsoll var inte direkt någon hit, men efter att modchippen kom så öppnades det upp en ny värld och förvandlade denna tråkiga konsoll till en monstermaskin!
Homebrews och portningar av diverser program, spel och emulatorer började dyka upp. Linux portades och på så vis kunde du skaffa dig en väldigt smidig och billig server.
Jag tänkte här berätta lite om varför man skall skaffa sig en moddad Xbox.

XBMC (Xbox Media Center)

Ja Xbmc är det första man bör installera när du moddat din xbox. Xbmc ersätter Xbox:ens egna Dashboard med ett otroligt vackert Mediacenter som kan användas för att lyssna på musik, kolla på filmer mm. Du kan koppla Xboxen till nätverket och streama alla dina tv-serier, filmer och musik från din dator till Xboxen från andra sidan lägenheten utan att ens behöva packa upp dom. En ftp klient är inbyggt vilket gör att du när som helst kan kopiera över nya program och media till Xboxen när du vill. Du kan även från Xbmc starta spel och homebrew.

Xbmc utvecklas än idag och blir bara bättre och bättre, funktioner som gör att du kan få covers till dina filmer, länking till IMDB som visar info om alla filmer, tillgång till trailers och all info du behöver om de filmer och albumen du har på din dator. Det räcker att du kollar på ”Aeon” themen till Xbmc så vet du att du vill ha Xbmc 🙂

Homebrew och Emulatorer

Det som gör Xboxen till den ultimata emulator maskinen är att allt funkar på direkten, inget konfigurerande eller meckande med inställningar för ljud, bild eller gamepads. Koppla bara in dina vanliga Xbox gamepads och så är det bara och köra. Och eftersom Xboxen har 4 portar så funkar även detta med alla multitap spel.

Alla gamla konsoller du kan tänka dig är portade, Snes, Gba, Psx, n64, Megadrive, Amiga, c64, Nes, Wonderswan, Virtualboy, Lynx, Atari 2600, Colecovision.. ja listan fortsätter.
Jag är själv retrospels samlare och gillar att spela på originalkonsollerna med mina original spel men ibland kan det vara mycket smidigt med emulatorer. Jag gillar tex att kunna spela mina Gameboy Advance spel i fullscreen på en 40tums TV med fin krispig pixel grafik och med en riktig gamepad.
Jag köpte nyligen C64:a spelet Knight ‘n’ Grail  http://www.binaryzone.org/retrostore/index.php?main_page=product_info&pro… Efter köpet fick jag diskett filen .d64 via mail som jag bara kopierade över till c64:a emulatorn på Xboxen och började spela! Perfekt då jag inte orkade kopiera över filen till en gammal diskett och rota fram min 1541 drive etc.

Xport har dom bästa emulatorerna, info och listor hittar ni på http://xport.xbox-scene.com/
Det finns även ett projekt som heter RessurectionXtras som har som mål att göra dom perfekta emulator paketen med screenshots och filmklipp till alla system som läckert visas då man bläddrar igenom spel-listan i emulatorn http://www.ressurectionxtras.net/

Vi har även portar av roliga indiespel som Super Mario War http://smw.72dpiarmy.com/ Även detta funkar direkt med fyra gamepads. Eller en porting av Doom projektet Odamex  http://odamex.net/ som gör att du kan spela Doom online med dina vänner!

30317278

Xbox spel

Jo just det, det går ju även att spela Xbox egna spel på en Xbox! Även om spelbiblioteket är riktigt tråkigt så finns det ändå ett par titlar som är klart värda att skaffa, vi har bla SSX3, Burnout 3, Beyond Good & Evil, The Chronicles of Riddick och såklart Mashed som jag tidigare har hyllat http://thermoptic.posterous.com/spelkvall-med-mashed
(det finns även en serie som heter Halo som kanske någon skulle upskatta)
 
Så där har ni anledningen till att skaffa en Xbox! Min Xbox står gömd i en garderob med fyra st xbox-to-ps2 gamepad converters så jag kan spela med mina Dualshocks på Xboxen vilket gör hela känslan mycket bättre (dessa finns som vanligt för några kronor på eBay)
Om det är någon som har några fler tips så skriv gärna detta i kommentarerna!

7 thoughts on “Varför man skall skaffa sig en Xbox!

  1. Ja detta är helt klart ett bra faktum=), något som alla i stort sett borde ha när det funkar så otroligt bra till mycker och ser bra ut också

    hehe dok har jag inte gjort själv med min X-box just för jag vill kunna spela “live” med vänner, men det kan man ändå fick jag senare höra om man har Original skivan i

    Har även fått 2,3 gånger “Red ring of Death” så jag har varit utan min kära älskling i 3 månader och börja nästan drömma om att få spela klart Dragon age, Final fantasy 13,Darksiders och Fable 2! så jag ska nog allt köpa mig en ny X-box och kanske den blir moddad också 😉

    Tummen upp igen Johan för ett bra inlägg!
    //Sir Jan

    Reply
  2. Jag håller med dig Jan, men det du pratar om är Xbox 360. Inte riktigt samma grej som denna gamla rackaren jag pratade om 🙂 Men tack för inlägget!

    Reply
  3. Kort om XBMC

    Gamla krysslådan är grym! Men det kan vara värt att nämna att versionen av XBMC Johan snackar om numera heter XBMC4XBOX och att, även om projektet är open source och lagligt i sig, så är de färdigkompilerade filerna du behöver (“build”, som det heter) olagliga. Man måste därför söka fram dem.

    Vidare bör man vara beredd på att denna gamla hårdara en klarar av att decoda HD-material, sällan ens 720p.

    Lyckligtvis finns XBMC tillgängligt både till Mac, Windows och Linux och dessa versioner av programmet såklart har alla de funktioner som tagits upp i orginalposten!

    Reply
  4. Är det möjligt att få Aeon-temat till xbmc4xbox? Testade igår att lägga in det men det fungerar inte. Tacksam för hjälp!

    Reply
  5. @Daniel: Du vill alltså ha Aeon till XMCB till den riktiga Xboxen? Det hänger lite på vilken version av Xbmc och Aeon du har.
    Jag vet att senaste Aeon krävde någon ny beta version av Xbmc, men det var ett tag sen nu så jag är osäker. Tyvärr finns inte Aeons hemsida kvar längre så det är svårt att få info.

    jag testade iaf senaste Aeon och fick det heller inte att funka, menyer och grejer dök upp men bilder och typsnitt syntes inte så något var fel. Så jag gick istället tillbaka till min lite äldre version som funkar perfekt. Jag lägga upp den så du kan ladda hem den och testa. http://www.multiupload.com/GS421IXHEZ

    Hör gärna av dig och säg hur det gick. eller om du fick senaste att funka!

    Reply
  6. @Johan: Ja, precis. Riktigt snyggt tema som skulle funka utmärkt på min nya tv! 😉
    Installerade igår XBMC4XBOX 3.0, Beta 2 och den senaste Aeon.

    Tack, den ska jag testa direkt efter jobbet! Håller tummarna!

    Reply

Leave a Reply

