Vi har testat Medal of Honor

Jag är några år sen men nu fick jag äntligen tiden att sätta mig ner och testa Medal of Honor. Det har släppts ett gäng uppföljare till MoH serien men detta var spelet som startade det hela. Fps genren var aldrig något som lyckades bra på Playstation plattformen, tills Medal of Honor dök upp! Hoppet från att spela ett Fps spel på en Pc/Ps3/360 till gamla vackra Ps1:an kändes faktiskt inte alls farligt. Dagens Fps spel på konsoll har en standard för styrning och jag var rädd att gamla MoH från 1999 skulle sakna denna, men jodå den fanns allt med vilket gjorde att man direkt kände igen sig.

Det jag kände till om MoH innan jag startade upp det var att Dreamworks låg bakom det och att Steven Spielberg hade skrivit storyn vilket gjorde det hela mycket intressant. Man har även hört att MoH var ett mycket lyckat Fps spel och hade en otrolig känsla när det kom grafiken och musiken. Jag kan hålla med om detta, musiken och ljudeffekterna var fantastiska, allt från den dramatiska musiken som spelar i bakgrunden till ljudeffekterna på vapen, explosioner och fiendernas kommentarer då saker händer.
En annan sak som var mycket imponerande var fiendernas Ai. En hel del roliga saker kan hända beroende på vad du gör, kastar du tex en handgranat mot en gubbe så kanske han flyr, eller så tar han upp granaten och kastar tillbaka den alternativt sparkar tillbaka den som en fotboll. Gubbarna har även ett antal olika träffpunkter och olika animationer beroende på vart du träffar, träffar du tex benet på en gubbe kan han falla ihop och man kan tro han är död men så reser han sig upp efter ett tag och anfaller dig igen, lurigt men roligt. Allt detta kändes väldigt imponerande med tanke på hur gammalt detta spelet är.

De första banorna jag spelade var mörka och det kändes väldigt mycket som ett stealth uppdrag där man skulle smyga fram och knäppa fienderna utan att bli sett, men efter ett tag märkte jag att detta inte alls spelade någon roll och bytte istället över till Quake stilen och bara sprang fram och öste på, så här tidigt i spelet funkade detta bättre men man märker att det blir svårare ju längre fram i spelet man kom.

Medal of Honor har i snitt fått 87.31% på Gamerankings och var med på IGN:s Top 25 Games of All Time, och detta kan jag förstå. Har man ett Playstation och vill spela ett bra Fps så är det helt klart Medal of Honor som gäller!

197891_42485_front

Leave a Reply

