Tidernas 20 bästa konsoler

Gamereactor79

I senaste numret av Gamereactor (vilket alltså är nummer 79) så listar dom tidernas 20 bästa konsoler, ett uppdrag som inte är det lättaste. Jag älskar den här typen av listor och själva utmaningen att göra det, det är så många delar som man måste tänka på, hur bra konsolen har sålt, om den har ett bra spelbibliotek, hur bra spelen har sålt osv. Jag har själv nästan alla dessa 20 konsolerna liggandes hemma (bara ett Neogeo och en Atari 2600 som saknas) så jag har själv haft tid att verkligen testa alla och försökt göra en lista.
Jag har ännu inte haft tid att göra en lista men det visade sig att Gamereactor gjorde jobbet åt mig och lyckades lista de 20 bästa konsolerna genom tiderna nästan exakt som jag skulle ha gjort! På första plats ligger min absoluta favorit konsol, Sonys Playstation som sedan följs av Ps2:an, Nes och Megadriven. Mycket bra lista Gamereactor! Om ni inte har nummer 79 av Gamereactor (vilket ni borde ha då tidningen är gratis) så har ni den fullständiga listan här:

01 – Playstation
02 – Nes
03 – Playstation 2
04 – Megadrive
05 – Nintendo DS
06 – Super Nintendo
07 – Xbox 360
08 – Nintendo Wii
09 – Playstation 3
10 – Gameboy
11 – Dreamcast
12 – Atari 2600
13 – Nintendo 64
14 – Neo-Geo
15 – Xbox
16 – Colecovision
17 – Gamecube
18 – Mastersystem
19 – Sega Saturn
20 – Sony Psp

2 thoughts on “Tidernas 20 bästa konsoler

  1. Nästan pinsamt dålig lista. Förstår inte hur någon öht kan räkna Playstation som tidernas bästa konsol. I runda slängar är 1-2% av spelen till PS bra, resten är rent skräp. Att Playstation och Megadrive finns med på topp 5 är ju bara sjukt. Att dom rankar Gamecube på plats 17 medan Megadrive är på plats 4 saknar jag ord för.

    Reply
  2. Inbördes ranking i topp fem är en oerhört svår uppgift, men jag tycker absolut att PlayStation förtjänar att nämnas i diskussionen runt förstaplatsen. I min högst personliga bedömning skulle jag inte ta hänsyn till den stora massan skräpspel som släpptes till olika konsoller, utan istället koncentrera på de riktigt bra spel som släpptes till den enskilda konsollen. Ur det perspektivet tycker jag att PlayStation står sig bra mot vilken utmanare som helst! Däremot placerar jag utan tvekan SNES ovanför MegaDrive, och rent spelmässigt även ovanför NES. (Men NES som konsol var så banbrytande att den förtjänar förstaplatsen bara för det!)

    Reply

Leave a Reply

