Harmful Park

Jag har aldrig vart ett fan av Shmup spel, och den största anledningen är helt enkelt att dom är så otroligt svåra och oförlåtande. Du uppgraderar ditt skepp med nya powerups och lyckas närma dig slutet på en banan då du plötsligt dör på en smäll som knappt nuddade dig, nepp ingen energimätare eller liknande, en smäll och du är död! Och inte nog med detta så förlorar du alla dina upgrades och får börja om helt från början! Detta är anledningen till varför jag inte gillar shmup spel.

Level5

Det finns iofs ett spel som skiljer sig från mängden och det är Life Force: Salamander till Nes. Och detta är helt enkelt för att du kan fortsätta spela från den platsen du dog på, du förlorar ett liv men spelet fortsätter direkt! För mig är Konami koden ett måste som ger dig 30 liv och så finns såklart möjligheten att vara två spelare samtidigt!

Jag fick nyligen tag på spelet Harmful Park till Playstation som endast släpptes i Japan 1997. Då jag såg att man kunde vara två spelare samtidigt så gissade jag på att det var samma upplägg som i Life Force, med andra ord ett Shmup jag kunde spela 🙂

Harmful Park är ett väldigt Japanskt spel med knasiga banor och sprites i glada färger. Kortfattat så skall de två systrarna med hjälp av ett par flygande motorcyklar ta sig fram till den galna vetenskapsmannen som tagit över den gigantiska nöjesparken.
När du börjar spelet så har du tillgång till alla vapen från början, och detta var något jag verkligen gillade! För nu behöver jag inte störa mig på att tappa alla vapen då jag dör 🙂 Istället kan du uppgradera alla vapen i tre nivåer vilket gör dom starkare och mer spektakulära. Skulle du dö då du har ett vapen framme som du uppgraderat till nivå 3 så går den tillbaka till nivå 2.
Alla vapen håller sig till det hela tivoli/nöjesparks temat, motorcykeln du svävar omkring med är utrustad med följanden fyra vapen: Potato, Ice Cream, Pie and Jelly. Det gäller att vara snabb och byta mellan dessa och välja dom för rätt situation. Jag tycker detta var ett mycket bra system för ett shmup spel.

Harmfulpark7

Och som i Life Force så fortsätter spelet när man dör så man slipper spela om hela banan från början. Hela spelet innehåller 6 stycken ganska långa banor som är helt proppfyllda med knasiga monster och gigantiska bossar. Grafiken är extremt detaljerad och välgjord, troligen en utav dom snyggaste 2d spelen till Psx:en. Då jag och polaren spelade spelet på Easy (som var inställt som default) – vilket gav oss eviga continues – så var det inga problem att klara spelet men det var ändå en väldigt mysig resa att färdas igenom Harmful Park vackra pixel värld. Ökar du svårighetsgraden något steg så kommer du har en ordentlig utmaning framför dig!
Så är du ingen hardcore bullethell spelare som jag och bara vill spela ett roligt co-op shmup spel så rekommenderar jag helt klart Harmful Park!

Wacky-7
Harmful-14

Bilderna är lånade från Hardcore Gaming 101

Leave a Reply

