Ny förstärkare! Jag valde den billiga fula förstärkaren från Kina

30579001-Kinter
Jag älskar film och musik men jag måste saga att jag är inte alls kräsen när det kommer till ljudutrustning till mitt “hembiosystem”. När kompisar köper 5.1 system med subwoofers lika stora som deras soffbord och en förstärkare för 25.000 kr så nöjer jag mig med mitt 2.0 system.. alltså två stereo högtalare.

Jag kanske har kass hörsel men jag tycker mina två x-bass högtalare ger ett riktigt bra ljud och dom kostade mig typ 100kr, så jag fortsätter helt enkelt med detta!

Nyligen så började min förstärkare krångla så jag började kolla runt efter en ny. Efter ett par dagar så hade jag två förstärkare att välja mellan. En kompis ville bli av med sin feta förstärkare. En värstig som vägde ca 14 kilo, 5 hdmi utgångar och en par dussin andra portar och galenskaper.. 400kr ville han ha.. bra deal. Problemet är bara att jag tyckte denna förstärkaren var lite overkill då jag bara har ett par högtalare och som sagt inte är kräsen med ljudet. Ett annat problem var också att denna förstärkaren tog sån stor plats och jag har väldigt ont om plats i min lägenhet.
Så det jag gjorde var istället att gå till prisjakt.nu och sorterade efter lägsta pris.. och där hittade den! En mini-förstärkare som inte vägde mer än 300g. Och priset, 400kr. Och detta blev mitt val! Jag skrev ett litet omdöme/recension om den på prisjakt:

Min nuvarande förstärkare började krångla och tog upp för mycket plats och det var då jag fastande för denna mini förstärkaren. Jag måste påpeka att detta är en billig och lågkvalitets kina massprodukt, billiga komponenter, logotypen och texten på den ger verkligen känslan av den billig produkt som köpt från en ebaystore. Men detta var jag fullt medveten om. Jag är inte kräsen när det kommer till ljud och jag har endast ett par högtalare inkopplat till den, så inget avancerat 5.1 här hemma 🙂

När jag fick hem den så häftade jag fast den upp och ner under min skrivbordsskiva med en häftpistol (det fanns två hål i skalet på förstärkaren som gjorde detta möjligt, mycket bra) och kopplade in alla sladdar och startade upp den, funkar perfekt! Och jag tycker ljudet är helt godkänt! Fick mig ett skratt då jag såg att det blinkade lampor i gröna, blåa och röda färger runtom volymknappen när man spelade musik.. väldigt kinesiskt så.. usch.. men whatever, den är liten, väger inget, funkar bra och kostade inte mycket.

Några månader senare så såg jag en artikel på Retrothing där dom faktiskt hade tipsat om detta jag just skrev om “A Shockingly Decent $50 Stereo System” läs gärna mer här: http://www.retrothing.com/2013/02/a-decent-50-stereo-system.html

4 thoughts on “Ny förstärkare! Jag valde den billiga fula förstärkaren från Kina

  1. Kul! Jag hade tänkt köpa en liten förstärkare för några år sen. Letade på forum och det verkade som många audiofiler hyllade en som hette Sonic Impact T-Amp. Generation 2 hittade jag här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=231707 och borde inte vara sämre än 1:an. Den kostar ju dubbelt så mycket som din men ljudet sägs iaf vara i klass med superförstärkare. Måste komma över och lyssna någon dag på din 😉

    Reply
  2. Jag är också lite trött på 5.1 faktiskt och ska sälja mitt system. Ska köpa Audio Pro Addon Four istället. Snygga, tar liten plats, och låter grymt bra i stereo

    Reply
  3. Ja 2.0 är framtiden! 🙂 Audio Pro Addon Four ser bra ut, men lite dyrt. verkar ligga på 3500kr. Då är andreas alternativ. Sonic Impact T-Amp mer intressant, ligger på 900kr

    Reply
  4. Men Sonic T-amp har ju inga högtalare .. mao så blir ju priset typ samma om du skall ha “bra” små högtalare också..

    Reply

Leave a Reply

