Hur man lättast söker på nätet med Firefox, Chrome och Opera.

Firefox_custom_keywords_-_sok_pa_google_-_mozilla_firefox_2011-11-29_23-04-42

Jag har under den senaste tiden stött på folk som av någon mycket underlig anledning använder sig av Googles hemsida för att söka efter diverse ämnen. Att använda sig av Google som sökmotor är inte det konstiga i denna fråga, utan det underliga är att dom navigerar sig till Googles egna startsida, alltså http://www.google.com Förstår ni fortfarande inte vad som är så knasigt med detta? Läs vidare så skall jag förklara.

För 10 år sen när jag satt och surfade runt med Netscape Navigator så använde jag mig av den otroliga sökmotorn Altavista.com som jag navigerade till genom att klicka på ett bokmärke som jag själv hade skapat och så fint lagt i mitt bokmärkesfält i Netscape. Efter ett klick så var jag på Altavistas hemsida och sen fyllde jag bara i sökfältet och trycket på Search.. detta var 10 år sen! Och det sjuka är att jag stöter på folk än idag som använder sig av denna otroligt slöa och tidskrävande metoden för att söka på Internet! Det finns till och med personer som faktiskt skriver in hela url adressen till Google, dom klickar alltså på adressfältet och skriver in http://www.google.com och trycker på ENTER på tagentbordet och väntar på att sidan skall ladda och efter detta klickar i sökfältet på googles hemsida för att söka.. och detta gör dom varje gång dom skall söka efter något på nätet! Och detta gör dom även med Wikipedia, Youtube osv.. så otroligt krångligt och störande. Precis som alla Webbrowers updaterats så är det dags att updatera er själva och använda dagens metoder för att söka för att göra era liv lite lättare.

Här följer nu en liten lektion på hur man söker på nätet idag. I adressfältet, alltså där man skriver in url:en till en hemsida där man kan söka på Google direkt! Ja det är sant, Starta upp Firefox, Chrome eller Opera och skriv ett sökord istället för en url, när du tryckte på enter så kommer du direkt till sökresultaten på googles hemsida.. så lätt var det! Pinsamt lätt. I Firefox och Opera finns det även ett Sökfält till höger om Adressfältet som är till för att söka på google, se till att utnyttja den när den ändå finns där! 😛

Hej_-_sok_pa_google_-_opera_2011-11-29_23-07-44

Använder ni Firefox eller Opera så hoppas jag att ni känner till Custom Keywords. Med hjälp av detta så kan du själva ställa en ett kortkommando till vilken sökmotor ni vill på nätet. Så istället för att text gå till http://www.imdb.com för att söka på en filmtitel eller skådespelare så ger du den sökmotorn ett kortkommando som tex ”im” och allt du behöver göra sen för att söka på filmen Matrix på imdb är att gå till adressfältet och skriva in ”im matrix” och så kommer du direkt till sökresultatet på imdb.com. Detta är extremt användbart och är ett måste om man har Firefox som sin browser.

Allt man behöver göra är att gå till ensida som har en sökruta högerklicka på den och välja ”Create Search” (opera) eller ”Add a Keyword for this search” (firefox) lägg till ett keyword och så är det klart! Själv har jag ca 20 sökmotorer med keywords, helt underbart! Allt går supersnabbt och man slipper en massa meck.

Hjälp på hur man söker i Firefox: http://www-archive.mozilla.org/docs/end-user/keywords.html
Hjälp påhur man söker i Opera: http://help.opera.com/Linux/9.52/en/search.html

2 thoughts on “Hur man lättast söker på nätet med Firefox, Chrome och Opera.

  1. Hahahaha ah känner igen det där. Galet. Ett annat fenomen är när folk inte förstår skillnaden på adressfältet och Google. De liksom skriver in http://www.aftonbladet.se på google och sedan klickar på sökresultat.

    Något annat jag verkligen kan rekommendera som jag använder dagligen är kortkommando till Google “I’m Feeling Lucky”. I Chrome t.ex skriver jag bara “< Matrix" så kommer jag direkt till första sökträffen på Google, i detta fallet IMDB.

    < tecknet anger att jag vill göra en lucky search och sen är det bara trycka mellanslag och skriva sökordet.

    Info om hur man gör: http://www.google.com/support/forum/p/Chrome/thread?tid=750d52d4e1a2a835&hl=en

    Kram 🙂

    Reply
  2. Bra skrivet Johan! En samhällstjänst. 😉 På jobbet är jag låst till Internet Explorer med Live Search så då blir det faktiskt “google.com” i adressfältet gång efter gång… Eftersom jag jobbat med kundtjänst för Internetbanken är jag van vid att svenska folket inte har den blekaste aning om vad “adressfältet” är för något eller vad en URL är.

    Reply

Leave a Reply

