Min senaste Magic lek är nu klar! Helblå mill med Jushi

Jushi

Magic The Gathering spelades flitigt för många år sen när det var som störst i Sverige. Det är ett riktigt roligt spel och jag hade gärna lagt ner mer tid på det, tyvärr så är inte intresset lika stort idag och det kostar helt enkelt för mycket pengar om man vill skapa roliga lekar. Men intresset finns kvar och jag spelar då och då med en polare. Jag fick för ca ett år sen en rolig idé på en lek som jag nu tror är helt klart. Beställde just de sista korten jag saknade från eBay och slänge just in dom i plastfickorna. Det är en helblå mill liknande lek. Går kort ut på att jag drar kort samtidigt som jag får motspelaren att dra kort tills han lek tar slut. Det som är kul med leken är att alla kort jag har med arbetar med varandra och får man in ett bra flyt så kan det hända riktigt roliga saker. Såhär spelar jag leken:

4 Ophidian
4 Jushi Apprentice
2 Forced Fruition
1 Traumatize
2 Upheaval
4 Narcolepsy
4 Reliquary Tower
4 Counterspell
4 Arcane Denial
2 Ivory Tower
4 Ninja of the Deep Hours
4 Aether Adept
1 Standstill
4 Robe of Mirrors
18 Island

Vinnarkortet är Jushi Apprentice. Genom att aktivera hans andra förmåga låter jag motståndaren dra kort tills han dör. Men först måste leken komma igång, och detta gör jag bland annat med att dra kort med Ophidian. Med hjälp av Ninja of the Deep Hours så kan jag studsa tillbaka mina Aether Adept för att studsa upp fler av motspelarens varelser eller Ophidian för att dra extra många kort!

En utav dom viktigaste korten för att allt skall funka är Reliquary Tower. Jag drar enormt med kort och det är viktigt att jag behåller alla på handen hela tiden för att Jushis förmåga skall funka. Detta gör även att Ivory Tower ger mig så mycket liv att det i princip är omöjligt för motspelaren att döda mig.

En utav dom roligaste korten som kan både rädda mig i en knivig situation men även hjälpa mig att vinna spelet är Upheaval. Alla kort på brädet kastas tillbaka till spelarens hand. Brädet är nu tomt. Jag lägger då direkt ut en Reliquary Tower och tappar den för en mana och lägger ut ett Ivory Tower. Jag får behålla alla korten och får enormt med liv, och motspelaren får slänga en hel hög med kort, mycket roligt 🙂
Detta gör också att alla Narcolepsy som jag har lagt ut för att frysa motspelarens varelserkommer tillbaka till min hand, perfekt! Så snart han lägger ut en ny varelse på brädet kan han räkna med att jag lägger ut mina Narcolepsy igen 🙂

Andra roliga kort som gör att jag vinner spelet snabbare är Traumatize som halverar motspelarens draghög och Forced Fruition som gör att motspelaren får dra 7 kort varje gång han lägger ut en spell! har vunnit på Forced Fruition flera gånger! Även detta kortet är kul att lägga ut så snart jag kan efter en Upheaval.

Tanken var inte att göra en vinnarlek utan att göra något annorlunda och kul. Hittils har den funkat ok. Den senaste ändringen jag gjorde var att lägga in 4 Robe of Mirrors för att få Jushi att stanna kvar i spel då han är ett mycket viktigt kort i leken, jag hoppas på att detta kommer göra leken lite bättre.

Leken finns även på Svenskamagic: http://www.svenskamagic.com/deckbox/index.php?ID=63645

 

Reliquarytower1

One thought on “Min senaste Magic lek är nu klar! Helblå mill med Jushi

  1. Hoppas få möta leken igen snart! Lite klurigare nu när avståndet är så stort. 😦 Det är en kul lek att möta eftersom det blir kniviga dueller, och just kombinationen Upheaval, Reliquary Tower, Ivory Tower är otroligt svår att tampas med när den går igenom! Forced Fruition är ett av de absolut roligaste korten i Magic och det finns inget roligare sätt att dö på! 😀

    Reply

Leave a Reply

