En Julhälsning från Johan: “Mina jultraditioner”

jultraditioner2015 Julen är här och detta är en tid för människor att samlas under ett och samma tak, sätta sig ner på en stol och stirra på varandra samtidigt som man ger varandra en känsla av att det är Jul. Och detta inkluderar att ge varandra presenter, dricka litervis av julmust och vräka i sig mat från diverse döda djur, alltså korv och köttbullar. Vissa familjer brukar även tycka om att förtära en mängd julskinka, en tradition som inte får förläggas!

Under Julen är det även en del saker som man envisas med att upprepa var år, som tex att lyssna på en viss sorts musik, äta en viss sorts mat och pyntar sin svit med speciellt utvalda objekt.. jag skulle vilja kalla detta traditioner! Så hur ser min Jul ut här hemma när det börjar närma sig? Hur spenderar en retrospelare sin Julafton? Jag tänkte nu dela med mig av mina så kallade ”Traditioner”

Musik
Spelunk var ett ord jag använde flitigt förr i tiden när julen närmade sig. Det var nämligen då jag tog på mig min Indian Jones kostym från halloween, packade min ryggsäck full med rep och rättade till min – som jag så enkelt brukade uttrycka det – pannlampa.
När jag väl hade min utstyrsel färdig begav jag mig ner i min mörka källare för att rota fram min vinylspelare och mina 12:or med klassisk jullåtar från Frank Sinatra. En liten tradition jag hade. Men denna jul ser lite annorlunda ut. Mitt val av jullåtar har med åren blivit en aning lite mer sofistikerade. Jag har gått över till det nya och digitala formatet ”SID” och numera brukar jag börja min dag med att maxa mitt 2.0 ljudsystem med att lyssna på ”A C64 Christmas” En samling av klassiska jullåtar som spelas upp direkt från din C64:a! Eller från din mp3 spelare: https://app.box.com/shared/tfnfv7560q/1/39244280

Det albumet som spelas mest just nu är George & Jonathan fantastiska julskiva ”The Best Christmas” Som går att lyssna på här: http://georgeandjonathan.com/thebestchristmas/

En tradition jag började med för några år sen var att lyssna på Spelradions Julspecial från 2008 som gästades av Anders “McKorv” Jonsson, Angelica “Xboxflickan” Norgren och Emil Kraftling. Ett underbart julavsnitt som alla borde lyssna på.. varje år!

Spelradions_julspecial_2008.mp3 - File Shared from Box - Mozilla Firefox_2013-12-19_19-44-16
Spel
När det kommer till sjäva spelandet under julen så har jag tyvärr begränsat mig.. Ja det finns för många spel med Jul-tema där ute så jag har vart tvungen att dra ner på antalet spel för att faktiskt ha tid att spela något. Ett spel jag brukar värma upp julen med är SSX3 till Playstation 2.. Ja det är väl inte direkt några jultomar med i spelet men det finns i alla fall snö så det räcker. Det spelet som jag anser vara viktigast och som jag använder hela julaftonsdagen och kvällen till att spela är såklart James Pond 2: Codename RoboCod till Sega Megadrive. En tradition jag har haft sen jag var liten och först fick mitt Megadrive. Alla känner säkert till storyn, James Pond tar sig till Jultomtens juklappsfabrik på Nord Polen för att leta upp och fånga Dr Maybe som tagit över fabriken och hotar med att ta livet av Jultomten om han inte får sina krav uppfyllda.. typ. Ett helt otroligt spel som alla borde spendera hela sin julafton till att spela.. varje år! Om ni vill ha mer tips på fantastiska spela att spela under julen så kan jag hjälpa till och länka er vidare till min lista över 25 Julspel!


Filmer och Tv-program

Oj här har vi ett väldigt viktigt tema under julen, vad som visas på tv:n när dina vänner och släktingar är samlade på en och samma plats under julen. Jag är väldigt petig med detta och folk tycker att jag kan vara lite konstig.. men det är ju ändå jul och julen handlar om traditioner! Då det är dags att sätta sig ner vid julbordet och äta så springer jag alltid ut till min Vhs spelare och startar Die Hard och låter den gå på repeat hela kvällen. En tradition som jag tycker alla borde införa och glädjas av vid julbordet.. varje år!

diehardxmas

Maten
Jag älskar mat och jag älskar Julen. Släng ner dessa två orden i en mixer och servera detta med en skål med Polly så har du en perfekt kombination av mat som gör att du klarar dig hela julen. Jag brukar även dricka en hel del. Jag gör min egen glögg, en liten tradition som jag har och det är någon som även aktiverar mig och får mig att faktiskt ta mig till affären. När jag ändå är där så plockar jag på mig så mycket Julmust som jag kan bära med mig. Mycket mer än så brukar jag inte göra och det är något jag rekommenderar alla att göra.. varje år!

Julklappar
Traditionen att köpa varandra julklappar på julafton är en aning förlegat. Något som har varit dött för mig i många år. Men det verkar bara vara jag som har insett detta. Jag har istället gått tillbaka till rötterna, till essensen av Julen. Och det är att göra något själv, att skapa något och sprida glädjen så gott det går. Så jag har startat min egen tradition! Jag tog inspiration från julen och tog helt enkelt och adopterade en julgran! Ja det är så enkelt som det låter, jag tog en dag hem en liten mini gran och planterade den och tog hand om den. Granen var från början väldigt liten men har med tiden växt till sig och är idag alldeles fluffig och grön! Tyvärr tänkte jag inte riktigt till med placeringen när jag planterade den på våran tomt, så nu täcker den hela mitt sovrumsfönster så jag kan varken se ut eller få in något ljus på dagarna, men det positiva är att jag får se han varje dag!
Varje jul så fotograferar jag granen med min SX-70 Polaroid kamera för att visa hur mycket granen har växt och hur han mår. På baksidan av fotot så skriver jag en larvig liten dikt eller något och ger bort dessa foton som julklapp till min familj. För mig är detta väldigt givande och jag känner att jag verkligen gör en skillnad här i världen och speciellt under julen! Men mina vänner och familj verkar inte ha insett detta då dom fortfarande köper sina julklappar! När skall dom inse glädjen av att adoptera en julgran och dokumentera detta! Detta är något som jag tycker alla borde göra.. varje år!

God Jul!
Ja där har ni en liten lista på vad jag brukar upprepa under julen varje år. Jag hoppas att detta har fått er att tänka till och kanske inspirerat någon att sluta med era egna traditioner och istället ta mina. Kanske kommer du denna julen sitta och spendera hela helgen med att dricka glögg och spela James Pond medan Die Hard flimmrar på tv:n brevid dig, och samtidigt känna glädjen av att ha adopterat en julgran. Det hoppas jag i alla fall. Ha nu en mysig jul inne i värmen! God Jul!

3 thoughts on “En Julhälsning från Johan: “Mina jultraditioner”

Leave a Reply

