Pc spel skall spelas med handkontroll

Jag har stött på en hel del personer den senaste tiden som inte riktigt förstått att man kan spela spel på sin dator på samma sätt som man spelar det till en konsol. Dom säger oftast något i stil med “Usch, man kan ju inte spela spel på en Pc med tagentbord,mus och liten monitor, jag håller mig till min ps3/Xbox 360” Och det är just detta jag inte förstår, för det går utmärkt att spela Pc spel som om det vore på en konsol, det är knappt någon märkbar skillnad!

En Pc spelare kopplar oftast in sin LCD/Plasma Tv till sin dator (bla  genom att klona bilden från monitorn) och kopplar in ett par Microsoft Xbox handkontroller – eller “gamepads” – och sätter sig i soffan för att spela.. precis som man gör när man sätter sig i soffan och greppar tag i sin handkontroll för att spela på sin konsol. Detta är inget märkvärdigt kan tyckas, men ändå stöter jag på så många som inte verkar fatta att man kan göra detta.

Sen finns det även en del personer som säger att spel alltid skall spelas på konsol.. ja det gör jag med och jag förstår er.. men tänk då på alla de fantastiska spelen som endast släpps till pc? Alla underbara indie spel som bara släpps till Windows osv? Faktum är att alla nya spel som släppts som senaste åren har stöd för Microsofts 360 handkontroll och bara funkar direkt när du startar upp spelet, inget meckande med att ställa in knappar etc.
Xbox 360 kontrollen är från början kompatibel med Windows då det är en Microsoft kontroll och är numera en standard inom Pc spel. Speluveckarna rekommenderar själva att dom vill att man skall undvika tangentbordet och istället använda handkontroll för att uppleva spelet på bästa sätt. Och detta är perfekt för spel som har stöd för 2-4 spelare som tex Rayman Origins eller kanske Bionic Commando Rearmed, vilket hade vart lite krångligt att spela med på ett tagentbord? 🙂

Jag skall inte säga att alla spel skall spelas med handkontroll. Som gammal Quake missbrukare så vet jag att tangentbord och mus är ett måste när det kommer till First person shooters..samma gäller RTS och Mmorpg, där håller jag med er! Men alla andra spel-genrer som är anpassade för handkontroll som tex Racing, Fighting eller Plattformsspel så är det helt enkelt en handkontroll, en mysig soffa och en fet tv i vardagsrummet som gäller!

Så vad är det man behöver?
Det finns mängder med joysticks att köpa på nätet. Om du redan har konsoll-gamepads liggandes, som tex, Snes, Gamecube eller Playstation Dual Shocks så finns det mycket billiga usb adapters på ebay som funkar perfekt.

Men det jag tipsade om tidigare som funkar bäst är Microsofts egna Xbox 360 gamepad som är kompatibel med Windows från början, och som de flesta nya spel redan har support för. Har du Usb-sladd varianten så är det bara att plugga in i datorn och köra. Har du däremot den vanliga trådlösa varianten så måste du köpa en “Microsoft Xbox 360 Wireless Gaming Receiver” som gör att du kan koppla in hur många trådlösa 360 Xbox gamepads du vill till din dator, och den kostar runt 200kr. Sen är det bara att köra!

Här är ett par foton som jag tog när jag satt och spelade framför min tv. Till vänster ser ni när jag spelar Goldeneye 007 till Xbox och till höger så spelar jag Aquaria till Pc .. ingen större skillnad.

Photo_2012-02-03_00_23_14we_1024x683

Leave a Reply

