Sega Ages 2500 Series till Ps2

Vet inte hur jag har lyckats missa Sega Ages 2500 Series. Kanske inte så konstigt då dom bara släppts i Japan, men då jag älskar retro spel så borde jag ha sett denna remake samlingen dyka upp på nätet tidigare. I vilket fall så upptäckte jag den nu – bättre sent än aldrig – och jag blev väldigt imponerad. Kortfattat så är det ett gäng gamla Sega arklad klassiker omgjorda i 3d till Playstation 2. Anledningen till varför 2500 är med i namnet är för att spelen i denna ”Ages” serien skulle kosta exakt 2500yen styck, vilket är ca 200kr styck. Totalt gjorde dom om 33st spel. Till en början gjorde dom om 2d spel till 3d som tex Outrun, Afterburner, Golden Axe mm.. men sen så portade dom över 3d spel från Sega Saturn vilket var mycket bra då kanske inte alla hade en Saturn, plus att grafiken var betydligt bättre på Ps2:an, som tex Decathlete, Virtua Fighter 2 mm

Det finns en del riktigt dåliga och ointressanta spel i samlingen men det fanns även en hel del guldkorn. Som tex Outrun, Virtua Racer, Fighting Vipers mm. Dom har även portat över Sega Saturn spelet Decathlete som utnämndes till ett utav världens bästa 100 spel av Level och Electronic Gaming Monthly.

Det kan vara bra att tänka på att alla spelen i Ages serien är på Japanska och var tänkta att släppas utanför Japan, men på grund av något strul så gick det inte och dom gjorde istället en samling vid namnet ”Sega Classics Collection” tyvärr innehöll denna samlingen bara 9 stycken av de 33 som släpptes i hela Ages samlingen, så det kan vara värt att skaffa de Japanska om man vill ha några av de resterande spelen.

Det spelet som fick mig mest intresserad var Outrun, jag tycker 3d grafiken var så läcker! Simpel men ändå så snygg. Jag har spenderat mängder av timmar framför det riktiga original Outrun kabinettet och jag älskar det, det är inget som slår originalet. Men jag gillar ändå 3d versionen som ingick i Ages. Jag installerade just Outrun på min Ps2 HDD med HDL-v0.8c och det funkar perfekt!

Här är en lista över alla spel som ingår i Sega Ages 2500 Series: http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Ages och här har Hardcore Gaming 101 recenserat alla spelen i samlingen: http://hg101.kontek.net/segaages/segaages.htm

Outrun

Leave a Reply

