Outrunners till Arkad

Som jag nämnt tidigare i bloggen så är jag ett stort fan av arkad spelet Outrun som jag spenderat många timmar framför. Jag har spelat många portningar av Outrun på diverse konsoller men det var verkligen ett helt annat spel när jag stod framför Arkad kabinettet med ratt och pedaler. Själva arkad maskinen fanns på en reklambyrå som jag jobbade på då så det kostade inget att spela, bara trycka in en knapp för att få oändligt med credits, inte helt fel.

Outrunners

Först nu upptäckte jag uppföljaren till Outrun i ett avsnitt av Camecenter Cx. Outrunners. Det kom 6 år efter Outrun och var upgraderat på väldigt många sätt. Bättre grafik, mer musik, stöd för två spelare. Själva spelet hade dubbelt så många banor och nu 8 olika bilar att välja mellan. Varje bil har unika förare och egna förmågor, vissa är snabbare och andra kanske tar kurvor bättre etc. Och vissa bilar driftar faktiskt i kurvorna, underbart!

Jag har nu suttit en kväll och spelat Outrunners en hel del och det är riktigt bra! Och då spelar jag det med hjälp av Mame emulatorn på min Xbox. Tänk så kul det måste vart att spela det på ett riktigt arkad kabinett!
När jag spelade det upptäckte jag även hur bra musik det var i spelet. Och det var ett spår jag tyckte var helt otroligt. Lyssna på dom 20 första sekunderna av Outrunners version av “Splash Wave” jag har låten på repeat här, galet bra!

Mer info om Outrunners finner ni här: http://segaretro.org/OutRunners

Outrunners_arcade_jp_flyer2b

Leave a Reply

