Varför jag älskar Ridge Racer Type 4

38258544-RR4HI44_754x768

Jag har alltid haft en viss kärlek för Ridge Racer Type 4. Det är något speciellt med detta spel som jag inte kan släppa. Jag har spelat alla Ridge Racer spelen i serien men Type 4 var något unikt. Det var det underbara soundtracket som fångade mitt intresse. Den minimalistiska gula layouten och de snygga menyerna. Det var mer än ett racing spel när jag fick ta del av vad racing lagets manager hade att säga mellan varje race. Jag njuter varje gång jag startar upp spelet och kollar på video sekvensen i början av spelet när volymen höjs och man får se Reiko Nagase vakna upp till den jazziga låten ”Ridge Racer”.

Som den samlare jag är så har jag då och då sökt på R4 på eBay för att se vad som kan dyka upp. Jag kunde inte hålla mig längre, jag var bara tvungen att ha den Japanska versionen av R4. Omslaget är så mycket läckrare än den som är släppt i Europa. Mer minimalistiskt, och mer av den gul/svarta layouten som vi älskar. Det jag älskar mest är manualen som jag har fotat här.

38258570-Photo_2012-02-23_19_26_07_1024x765
Och så fick jag ju syn på Namcos egna guidebok till R4, så det fick ju såklart bli den med. I boken så finns det mängder av bilder att titta på, kartor över alla banor och foton på mängder av bilar. Ja bilarna ja, det är också något som är unikt med Ridge Racer. Andra bildspel skall alltid kämpa så med att visa upp att dom har med licens bilar, riktiga märken och bilar som finns i verkligheten. Kanske kan vara kul för folk som faktiskt har ett intresse av bilar och är insatt i den världen. Själv har jag inget intresse av bilar, eller bil simulatorer. Jag vill ha arkadracing med snygga snabba bilar, och det är exakt vad Namco har gjort. R4 har totalt 321 bilar och alla är helt påhittade! Vackra och ibland helt knasiga designer!
Photo_2012-02-23_19_25_07_765x1024
Photo_2012-02-23_19_28_33_1024x765

R4 släpptes även i en special edition box med en Joystick designad av Namco själva som kallas Jogcon med en ratt i mitten av kontrollen för att just få en bättre känsla när man spelar R4. Men det finns en till gamepad designad av Namco som hade en ännu bättre känsla när man skulle spela bil spel som R4 och det heter NeGcon. Jag lyckades få tag på en och har testat den. Det unika med NeGcon gamepaden är att man twistar den på mitten för att svänga med bilen, låter lite skumt men när man håller i den och tittar på tv:n så funkar det riktigt bra! Det fräcka med NeGon gamepaden är att den även funkar med alla mina andra favorit racing spel, Colin McRae 2, Destruction Derby och alla Wipeout spelen! Absolut värt att skaffa 🙂

Photo_2012-02-23_19_39_17_1024x765
Och så har vi ju musiken. Jag tror många håller med om att RR4 har ett utav de bästa spelsoundtracken genom tiderna. Härligt jazziga låtar med mysiga pianoslingor. Alla låtarna är verkligen fantastiska. Och det släpptes såklart ett soundtrack: Ridge Racer 4: Direct Audio. Det tog mig nästan 10 år innan jag fick tag på soundtracket till ett bra pris men nu har jag det äntligen 🙂6c6d5190f90211e2b41022000a9f1899_7
För några år sen så satt jag mycket och designade themes till Windows, och gjorde ett Litestep tema baserat på R4:s läckra design 🙂
Media_httpfc00deviant_anxrs

Leave a Reply

