Mina Commodore 64 minnen

My_C64_Collection_by_ahlberg2.jpg.scaled1000Min första kontakt med C64:an var när jag var 7 år och min klasskompis hade fått hem en sprillans ny C64:a, en C64C för att vara exakt (Vilket alltså är den nyare c64 modellen med ett grått skal och gråa tangenter). Det är svårt att minnas men detta måste ha vart första gången jag kom i kontakt med spel i digital form och jag var som ni förstår helt fast! Detta ledde till att jag frågade min far snällt om jag kunde få en C64, vilket han också köpte åt mig. Då jag inte minns exakt hur detta gick till så frågade jag min far för ett tag sen varför han var så otroligt snäll och bara köpte en c64 åt mig. Han berättade då att jag tydligen hade tjatat och tjatat och tjatat.. så han var i princip tvungen att köpa en till mig för att få stop på eländet. Jag har inget minne av detta och det låter inte alls som mig. Men nu i efterhand när han ser att jag fortfarande än idag – över 20 år senare – fortfarande spelar på min c64 så visade det sig vara ett lyckat inköp!

Jag var bara 7 år och jag minns fortfarande vagt när vi parkerade bilden utanför ett hus. Det var mörkt och kallt ute. Någon stackars familj hade lagt upp en annons för att sälja sin C64, någon som säkert ångrar idag. Det var här jag fick min c64, plus en kasse proppad med crackade spel på kassetter. Jag minns även när jag och min far satt hos en kompis och kopierade spel med hjälp av Mr.Z Turbo och skapade mitt egna Mixed tape med spel som jag själv fick välja ut. Jag minns att det första spelet på bandet var Giana Sisters följt utav Bubble Bobble.

Av någon underligt anledning så var dessa banstationerna till c64:an ganska känsliga och vissa spel kunde ge dig felmeddelandet Load error. Min bandstation verkade vara väldigt bra vän med just piratkopierade kassetter med crackade spel, men dessvärre hade det väldigt svårigheter med köpte originalspel. Så jag kunde varken köpa eller låna original spel av mina kompisar. Som tur var hade jag ett väldigt stort arkiv av crackade spel så jag klarade mig.
Det var först 10 år senare som jag började smått samla på mig c64 saker på nytt. Jag fick tag på en ”brödbox” c64, vilket alltså är den första modellen med rundade kanter, brunt skal och svarta knappar. Jag fick även tag på ett gäng nya bandstationer och en diskettstation. Detta öppnade upp möjligheter till en massa nya spel som jag inte hade spelat tidigare.

39223395-381290288_700x700
Samlandet fortsatte och idag har jag över 10 st C64:or i diverse olika modeller liggandes. Jag har bandstationer och joysticks över allt i alla modeller. Men framför allt har jag lyckats samla på mig alla mina favorit spel i original utgåvorna! Under åren så har jag hittat många c64 spel som jag fastnat för, mina favoriter. Men jag hade endast dessa i crackat format på turboband. Jag beslutade mig för att leta upp de spelen jag gillade bäst på nätet och helt enkelt köpa dom. Så det blev en hel del shoppande på eBay och nu känner jag mig ganska nöjd med samlingen.

Original spel till c64:an släpptes i olika format och jag har valt att hålla mig till ett format för att det skall se bra ut i hyllan när dom står där och dammar men även för att det skall kännas bra. Då jag växte upp med spel i kassettformat så har jag valt att endast samla på dessa. Ja diskettformatet är säkrare, och går otroligt mycket snabbare att ladda. Men det bryr jag mig inte om. Jag gillar de psykadeliska färgerna som flimmrar i 10 minuter för att ladda in spelet i minnet och ljudet av bandstationen när den arbetar. Det har helt enkelt en bättre känsla.
Formatet på fodralet finns även i olika storlekar men jag har valt att endast hålla mig till de vanliga transparanta plastfodralen som fanns i både singel och dubbel storlek. Dessa två fodralen är ett standard format vilket gör att alla har exakt samma höjd och bredd vilket ser mycket snyggt ut när det står i hyllan.

Sid chippet som alla känner till har ett fantastiskt ljud. Jag älskar chipmusik och lyssnar på alla möjliga format. Men Sid chippet har ett sånt otroligt ljud att jag tycker till och med att det bland annat slår ut Nes och Super Nintendos ljudchip. Visst har jag många favoriter från spel med artister som Ben Daglish, Rob Hubbard, Martin Galway eller Chris Huelsbeck. Dessa artister har skapat riktiga klassiker. Men det jag är mest intresserad av är Sid musik som görs idag. Låtar som gjort på 2000-talet. Det släpps mängder med ny Sid musik idag och det finns väldigt duktiga artister, så gillar man Sid musik så skall man absolut hålla koll på allt nytt som släpps också. Och dessa hittas lättast genom att hålla kolla på allt nytt som släpps på CSDb mm. www.c64.sk har även diverse compo sid tävligar och tips på när nya saker släpps, bra att hålla ett öga på. När jag började skriva detta inlägget så kom jag på idén att slänga ihop en Sid mix med mina absoluta favorit Sid låtar.. och det har jag nu gjort 🙂 Så här kan du nu njuta av 30 minuter av Sid musik. 12 spår. Ladda gärna ner mixen och spela upp den när du vill, typ på en förfest, bröllop eller något passande 🙂

Johans sid mix 2012

(Ladda ner mp3 filen här: https://app.box.com/s/e6l6p2e6grgfxm5e9kgx eller streama filen direkt här: http://www.mixcloud.com/Thermoptic/johans-sid-mix-2012/)

Visst finns det en hel del kända c64 spel men de flesta spelen från denna tid var väldigt svåra. Kontrollerna var konstiga och dom gav inte spelarna något bra sätt att förstå vad man skulle göra. Man fick varken guide eller manual som förklarade något. I denna röran av dåliga spel så var det såklart några som fastnade. Här följer nu några av mina absoluta favorit spel från min samling.

Bruce Lee

Jag älskar detta spelet av många anledningar. Det är ett utav dom bästa plattformsspelen till c64:an. Det gäller att vara skicklig på att tajma dina hopp eller att springa över diverse fällor. Det finns även en hel del trap-rooms där det gäller att tänka till, lite som små pussel. En bra kombination av allt. Men det bästa är – vilket är väldigt ovanligt i ett c64:a spel – att det faktiskt går att ta sig till slutet av spelet och faktiskt avsluta det! Till skillnad till andra c64:a spel som är så sjukt svåra eller har pussel och kartor som är så korkade att det inte går att klara utan guide. Bruce Lee är ett spel som är till en början väldigt utmanande men faktiskt går att klara av.
Det populära spelet Giana Sisters må vara det mest tekniskt bästa programmerade plattformspelet som någonsin skapats till en C64:a men det saknar den där genomtänkta leveldesignen som Bruce Lee har. Detta spelet är ett måste!

39223277-Photo_2012-03-18_20_03_16_700x700


Mario Bros

Tidlöst roligt 2-Player spel. Mario Bros funkar alltid. Jag var uppväxt med c64 versionen som var portad från arkad. Idag föredrar jag “Classics Series” versionen till Nes som jag har skrivit om tidigare men c64 versionen är fortfarande riktigt kul! På bilden nedan så är även Outrun med, jag köpte denna fina utgåvan då man fick med ett extra kassettband med soundtracket på! 🙂

39222771-105767862_700x525
Bubble Bobble
Jag växte upp med Bubble Bobble portningen till c64:an. Idag vet jag att det finns bättre portningar, som tex Nes versionen. Men c64:an är fortfarande riktigt bra och musiken är perfekt med Sid chippters fantastiska ljud. Då jag har detta som favoritspel så passade jag på och skaffade mig båda versionerna av spelet, den första är originalet som släppes i ett dubbelfodral och den andra är en senare utgåva från Hit Squads samling.
39222758-8a4a953c1ecb11e1a87612313804ec91_7_700x700


Jet Set Willy

Ett älskat spel av så många. En riktig klassiker som hyllas än idag som de bästa spelen till c64:an. Varför kan jag inte förstå för det är helt sjukt svårt och det verkar inte finnas någon förklaring på vad som föregår i spelet. Ändå är detta ett spel som jag och mina vänner alltid spelade och försökte oss på om och om igen. Jag köpte detta spelet på original och skaffade även föregången från samma skapare ”Manic Miner”

39222782-Photo_2012-03-18_21_12_53_700x700


Guantlet

Ett väldigt underhållande co-op spel där man samarbetar för att ta sig ur de olika labyrinterna samtidigt som man har ihjäl tusentals monster och demoner. Varje bana har en ”exit” symbol som tar dig till en ny utmanande labyrint. Jag och min kompis satt och spelade detta i evigheter. Spelet verkade aldrig ta slut och då det inte fanns någon sparfunktion så var det bara att börja om från början varje dag. Men det var så kul så det gjorde inget. Vi har än idag inte klarat spelet. Jag äger av någon anledning två exemplar av spelet 🙂

39223497-Photo_2012-03-18_20_19_28_700x700


Epyx sportspel

Wintergames, Worldgames och California games är helt klart spel som är kul än idag! Funkar bra som partyspel då man kan vara upp till 8 spelare där man turas man om och försöker få så höga poäng man kan i de olika grenarna. Varje spel innehåller massa minispel i olika grenar. Det finns såklart några favoriter som tex Surfing i California games eller Biathlon från Wintergames mm.

39222794-Photo_2012-03-19_22_38_21_700x525


The Final Cartridge III

Detta är en rolig liten cartridge som ger dig en massa roliga funktioner till din C64. Det första du märker när du startar upp din c64:a när The Final Cartdige III är inkopplad är att du nu har en desktop med fönster och menyer som ett mer modernt operativsystem. Då jag själv inte använder mig av dessa funktioner som finns här så är detta ganska meningslöst, men lite fräckt ändå. Det funktionerna jag vill åt är alla nya kommandon som dom lagt till i Basic! Jag har alltid irriterat mig på att man alltid måste ladda ett turbo band innan man skall spela ett crackat spel, med Tfc3 så slipper du detta då den har en turbo funktion inbyggd så du slipper hela den grejen och kan starta spelet direkt. För att gå in till Basic direkt och skippa det nya ”Desktop” läget med tFc3 så håller man bara inne RUN/STOP när du startar maskinen. Och för att ladda ett crackat spel så skriver du in följande: LOAD “”,7

Och en annan fiffig grej är att ladda spel från disketter smidigare. Förr var man tvungen att skriva den långa och jobbiga raden: LOAD “*”,8,1 men nu räcker det bara att du skriver: DLOAD

Finns massa andra roliga saker att göra med The Final Cartridge III men det är i alla fall dessa funktionerna jag använder mest. För att ta reda på resten så är det bara att kolla in manualen

39222800-thefinalcartridge_700x523
Kolla gärna in min guide “SD2IEC till Commodore 64” där jag för klarar hur man lätt kan spela alla c64 spel från ett litet minneskort! Ett måste för alla som spelar på en riktig Commdore 64!

9 thoughts on “Mina Commodore 64 minnen

  1. Vilka härliga minnen det är i den här texten! Känner igen mig själv när jag läser den.
    Älskar för övrigt första bilden i inlägget också 🙂

    Reply
  2. “Någon stackars familj hade lagt upp en annons för att sälja sin C64, någon som säkert ångrar idag.”

    Reply
  3. Trevlig läsning! Jag började med en VIC20 och uppgraderade efter mycket sparande till en 64. Igår fyllde jag 40 och njuter fortfarande av surrandet som följer på load”*”,8,1 🙂

    Reply
  4. Tack för din kommentar och att du läste inlägget halkan! Underbart att höra att du fortfarande håller kvar i c64:an. Det är helt klart något speciellt med den 🙂

    Reply
  5. Bra skrivet! Bandspelaren är så unik, så trots att jag för det mesta använde (pirat)-disketter är just kasettbanden de som jag förknippar med C64-an. Men herregud vilken frustration det var att hålla med eländet! Jämfört med nutidens Steam är det en hel världs skillnad på 30 år…

    Reply
    • Hej! Det är ingen större skillnad på de modellerna som finns av c64:an så det spelar ingen roll vilken du väljer att skaffa. Det som faktiskt är den största skilladen är väl utseendet, antingen har du original modellen “Breadbox” som den kallas med ett mer brunt skal och svarta tagenter, eller den nyare C64C som är helt i grått, men det är i princip exakt samma maskin. Så skaffa den du tycker är snyggast 🙂
      Tack för kommentaren och kul att du kollade in min blog! Ha det bra!

      Reply

Leave a Reply

