Recension: Dreamcast Vga Adapter

Media_httpiimgurcomjr_bxtdg

Jag har nu äntligen fått hem min VGA adapter som jag beställde till mitt Dreamcast. För de som inte vet så släppte Sega en officiell VGA adapter till Dreamcasten vilket gjorde att man kunde koppla in maskinen till en monitor och samtidigt få extremt mycket skarpare bild. Idag så har nästan alla Hdtv:s ett VGA uttag vilket då ger oss en väldigt bra anledning till att skaffa denna adapter.

Upplösningen är fortfarande densamma, alltså 640×480 fast kvalitén är extremt mycket bättre och detaljer i texturer syns tydligare. Polygoner blir mycket skarpare och snyggare. Så fort jag fick tag på adaptern så slängde jag in spelet Project Justice och tog ett par kort hur det såg ut före och efter. Fotot som är överst är med Vga adaptern och under är med vanliga gamla komposit sladden. Det ser såklart lite konstigt ut när man tar ett foto så nära på tv:n men man ser en klar skillnad! Det måste ses med egna ögon på en tv för att man verkligen skall förstå hur mycket bättre bilden blir!

Media_httpiimgurcom4x_hazzw

Nästan alla Dreamcast spel har stöd för VGA adaptern. Om man vill veta om ett spel har stöd för adaptern så kan man kolla på baksidan av fodralet på ett spel och leta upp om det finns en ruta där det står ”Vga box” men det lättaste sättet att kolla in de listorna som finns på nätet, som till exempel denna: http://www.gamefaqs.com/dreamcast/916412-dreamcast/faqs/36035

Spelar man mycket Dreamcast så tycker jag detta är ett måste! Speciellt om man har en hdtv med Vga uttag. Observera att man måste ha en egen vga sladd som sedan skall kopplas på adaptern. Och att man även behöver en audio sladd som också kopplas in i adaptern och sen till stereon.

Jag köpte adaptern via Rackeboy som säljer den via sin hemsida här: http://www.racketboy.com/store/sega-dreamcast/dreamcast-vga-cable-box.html men det är något fel på deras fraktsystem i shoppen så just nu när jag försökte beställa den så skulle frakten gå på 251kr vilket är helt galet! Så undvik detta! Och gör som jag och beställ den istället via Racketboys egna ebaystore som ni hittar här: http://myworld.ebay.com/racketboyretro där frakten istället ligger på 50kr till Sverige. Mycket bättre! Så totalt fick jag betala ca 200 kr för adaptern och portot.

Update: Ser nu även att Retro-Bit (ett gäng som säljer nyproducerade tillbehör till gamla konsoler i bra kvalite) även har en egen VGA Box som dom säljer för ca 160kr. Det är tryggt att veta att Retro-Bit säljer dom för då kommer dom troligen aldrig ta slut: http://www.innexinc.com/product_detail.php?prod_id=RB-DC-0561&brand=65&page_num=0

Leave a Reply

