Retrospelsmässan 2012

40597274-rsm2012

Retrospelsmässan 2012 är nu avslutat och det märks att mässan bara blir bättre och bättre för var år som går. Detta var alltså det tredje året och antalet besökare har ökat kraftigt. Förra årets mässa hade ca 1200 besökare på hela dagen.. detta året hörde jag att det var närmre 2000 besökare.. kanske fler, och det märktes på den enorma kön utanför lokalen som bara byggdes på hela dagen.

Själv var jag på plats ett tag innan dom öppnade så jag fick även detta året en liten Retrospelsmässan pin som delas ut till de första personerna i kön. Efter att jag betalt inträde så var det bara att snabbt springa in i lokalen där alla säljare står för att snabbt fynda och hitta roliga spel och prylar innan någon annan högg dom. Förra året var jag förvirrad då jag inte visste exakt vad jag ville ha men denna gången hade jag förberett med en inköpslista med de jag ville ha!

Det var en mycket trevlig stämning på mässan. Härlig känsla att ha så mycket folk på en och samma plats med just intresset av Retrospel. Jag fick även chansen att träffa på en del personer som man lärt känna via Twitter! Förutom att köpa saker på mässan så hade arrangörerna anordnat tävlningar och annat skoj. Fanns som vanligt möjligheten att sätta sig och spela spel på de många konsolerna i spelrummet.

Jag spenderade mest tid försäljninsloken där jag lyckades göra en hel del fina fynd. Jag fick väldigt snabbt tag på en utgåva i nyskick av mitt gamla favorit Playstation spel Rollcage. Och köpte även en Super Gameboy cartrdige, tänkte testa att spela Super mario land på mitt Super Nintendo 🙂

Först på min inköpslista så hade jag ett gäng med Megadrive spel, några som var väldigt vanliga men även några som jag inte alls trodde jag skulle få tag på och det var bla den Japanska versionen av Sonic 2, som jag faktiskt lyckades få tag på! Förutom det så köpte jag även Lion King och Aladdin i kompletta utgåvor.

40597311-Photo_2012-04-29_13_11_48

Jag har haft min Nintendo 64 länge nu men har alltid önskat mig den färgade n64:an vid namnet ”Ice Blue” med halvtransparant frostad plast som jag lyckades köpa med mig för endast 100kr. Så snygg! Nu måste jag försöka köpa på mig en matchande gamepad i samma färg 🙂

40597290-Photo_2012-04-29_13_11_58

Jag måste ha gjort ett fynd när jag köpte shmup/musik-rytm-spelet ”Otocky” (Famicom Disk System) Jag har spelat detta innan på emulator och det är ett mycket annorlunda shmp spel där du kan i princip döda fiender i en rytm och skapa ditt egna soundtrack medan du spelar. Jag fick detta plus en otroligt fin manual/user guide i form av en bok på 80 sidor. Och boken verkar vara helt ny! Väldigt ovanligt då det släpptes för 25 år sen! Jag fick spelet plus boken för 40kr, en otrolig deal! Hade vart kul och veta vad det kan vara värt bland samlare.

40597302-otocky

Jag älskar mitt 8-bitars Nintendo men jag har valt att undvika att samla på spel till den, helt enkelt för att det är så svårt att hitta kompletta Nes spel med kartong, vilket också gör att det är väldig dyrt. Så jag har undvikt detta och har stället valt att samla på något lite mer udda, nämligen kinesiska pirat ”Multicarts” till famicom. För de som inte känner till dessa så är det kassetter fyllda med flera Nes spel. Något som kan tänkas inte är värt mycket idag då det är bara är priatkopior. Men av någon anledning så med tiden har vissa av dessa Multicarts blivigt väldigt ovanliga och eftertraktade bland samlare och kan kosta upp mot 1000 kr på eBay. Och jag köpte faktiskt med mig just en liten Multicart på mässan 🙂

Vid ett bord så låg det en liten svart Multicart med en ful och sliten etikett där någon slarvigt hade skrivit sitt egna namn med en tuschpenna och klistrat på fula klistermärken kors och tvärs.. på baksidan kunde man se att det faktiskt var en multicart, men ingen visste vilken! Säljaren ville ha 45kr jag tvekade lite men jag chansade och köpte det ändå. När jag kom hem och slängde in det i mitt Nes så blev jag överraskad av att jag hade faktiskt fått tag på en Supervision Multicart! Detta är en utav dom mest eftertraktade Multicartsen där varje spel på kassetten faktiskt var unika spel och alla av hög kvalite! Den jag fick hette Supervision 76-in-1 och säljs på eBay mellan 400-800kr. Jag är mycket nöjd 🙂

Detta var den bästa Retrospelsmässan hittills och den kommer bara att bli bättre och bättre! Jag gissar på att dom kommer försöka skaffa en större lokal nästa år! Längar redan!

40597338-Photo_2012-04-29_13_54_25

3 thoughts on “Retrospelsmässan 2012

  1. Nice writeup, Johan. Kul att läsa att det går bra för dem och att du börjar bli skicklig på att planera en strategi för inköp, osv! 🙂

    Reply
  2. “Hade vart kul och veta vad det kan vara värt bland samlare.”

    Till ‘rätt’ person kan även den mest värdelösa sak vara värd en förmögenhet, men med tanke på att de som säljer på Retrospelsmässan i de allra flesta fall är samlare själva så kanske den inte är värd mer..?

    Trevlig läsning iaf, 🙂

    Reply
  3. Verkar ha hänt väldigt mycket sedan jag var där 2010 i den lilla danslokalen borta vid Masthugget! Synd att det kommit igång så ordentligt först nu när jag bor så långt ifrån!

    Reply

Leave a Reply

