Min älskade multicart ♥ 31-in-1

40820992-Photo_2012-04-23_16_16_05_700x523

Jag tänkte börja denna artikel med att ta er tillbaka i tiden till det året då allt hände. Jag var yngre än vad jag är idag, men äldre än vad jag var när jag föddes. Jag har svårigheter att placera året, men jag kan med all säkerhet säga att det var någon gång mellan the big bang och nu. I Vilket fall så var året 1989 och jag och min bästa vän gick i lågstadiet. Vi pluggade inte då vi hade fullt upp med att spela Nintendo – Ja det var så man uttryckte sig när man spelade tv-spel, eller ”videospel” som vissa även kallade det – och spelandet gick alltid först!

Jag minns så väl hur vi satt där på golvet framför en liten 20tums tv lyste upp den mörka vindsvåningen. Jag är ganska säker på att det fanns ett par stolar ståendes i närheten men vi envisades ändå med att sitta på golvet. Och det var här vi satt och spelade Nintendo hela dagarna.. sen var det inte så mycket med det. Tills det en dag hände. Vi minns inte exakt hur det gick till eller varför men plötsligt stod min väns pappa där med en jäkla bricka med ett par saftglas på och bredvid så låg det ett Nintendo spel! Vi blev överlyckliga och sprang fram för att se vad för spel som han hade köpt med sig hem. Vi sket i saftglasen och sprang till våra platser på golvet och tittade på spelet, omslaget visade inget och var bara en abstrakt röra av färger. Jag minns inte vad vi sa men jag kan tänka mig att min vän sa något i stil med ”Vad fan är detta för spel?!” fast han svor nog inte så.

Efter några minuters studerande av omslaget så gav vi upp och slängde in kassetten i maskinen. Efter powerknappen noga aktiverats så presenterades vi av en underbar melodi och en lista över en massa spel! Vi räknade noga och kom fram till att det var hela 31 st i listan! Nu såhär i efterhand så kan jag tycka att vi kanske vi skulle ha pluggat lite mer matematik i skolan istället för att spela hela dagarna så hade vi snabbt sett på själva omslaget som vi tittade på så länge att det stod ”31-in-1” med gigantiskt text. Listan på skärmen var även numrerad.

31in1_700x583

I vilket fall så var detta något helt unikt som varken jag eller min vän hade stött på tidigare. Flera spel på en och samma kassett! Detta måste ju vara en utan dom bästa spelen någonsin! Och ja, för oss var det så. Och vi visste heller inte att detta faktiskt var en pirat kassett från Kina! Men det var verkligen inget vi hade koll på då. Vi var bara överlyckliga att vi hade 31 stycken Nintendo spel!

Vi satt och spelade hela dagarna och Nintendo maskinen gick på högvarv med en och samma kassett i. Vi hade tillgång till spel som bland annat Ice Climber, Balloon Fight, Excite bike, Super Mario Bros och Tennis. Spel som då gick att köpa i affärerna för flera hundra kronor. Som en bonus fick vi även fick ta del av spel som aldrig skulle släppas i Europa som till exempel Namcos arkad klassiker ”Mappy” eller co-op tank spelet ”Battle City” som gav oss många timmar av glädje.

Många månaders gjädje som tyvärr hade ett slut. Något gick snett, något som inte fick hända. Min väns pappa kom in en dag och frågade om det var ok om han kunde låna ut 31-in-1 kasetten till en slumpvis utvald jobbarkompis. Vilket han också gjorde, och som ni förstår så fick vi aldrig se kassetten igen.
Men åren passerade förbi och det släpptes nya generationer av spelkonsoller som vi spelade på som hjälpte till att dränka våran saknad av kassetten. Men så kom den dagen vi hade väntat på, allt bara stämde. Jag var i mitt hem, alla planeter i vårt solsystem var perfekt placerade i en linje, jag hade en dator med Internet, och Internet sajten eBay låg uppe på nätet. Så jag gjorde helt enkelt en sökning och där hittade jag ett exemplar av 31-in-1 kasstten! Efter en hektisk budgivning där jag slogs mot ett gäng andra nördar så lyckades jag till slut vinna spelet och kassetten var åter igen i våra händer! Och här slutar nu denna lilla berättelsen. Om ni är nyfikna på denna 31-in-1 kassetten så har RinryGameGame gjort en väldigt rolig och genomgående video recension av just denna kassetten:

En pirat kassett från Kina med flera spel på i stil med 31-in-1 kallas ”Multicarts” och det finns mängder av dessa i olika versioner att få tag på.
Det finns multicarts som är sämre och så finns det de som är bättre. De sämre multicart kassetterna med exempelvis namnen 120-in-1 eller 250-in-1 kan låta väldigt lockade, men som i själva verket bara innehåller 10 unika spel som bara upprepas flera gånger med små meningslösa förändringar, dom lurar alltså köparna. Dessa kassetter är inte värda mycket.

Men så finns det också bra multicarts som faktiskt har endast unika spel. Som till exempel 31-in-1 kasetten eller mitt senaste inköp; Supervision 76-in-1 som har då alltså har 76 stycken unika nes/famicom spel! Det är dessa alla multicart samlare är ute efter och dessa kan säljas mellan 300-1000 kr på eBay beroende på hur ovanlig och eftertraktad den är.
Nintendosamlare som bara är ute efter original utgåvorna av de spelen som släpptes i Sverige kan tycka att piratkopierade multicarts inte är något av värde. Men många av oss hade dessa kassetter när vi var små och är då idag en nostalgi grej, precis så som det var för mig och min vän när vi fick tag på 31-in-1 kassetten.

Själv samlar jag på original spelen också, men tycker det är väldigt praktiskt att ha flera spel på en kassett så man slipper byta fram och tillbaka hela tiden, vilket också sliter på spelen och även Nintendo maskinen. Och idag har jag ju även skaffat en PowerPak kassett med alla nes spel på så nu behöver jag verkligen inte byta några spel. Nu köper jag bara spel för att ställa dom i hyllan till samlingen! 🙂

3 thoughts on “Min älskade multicart ♥ 31-in-1

  1. Nice! Jag tycker du är som bäst när du berättar om sådant som betydde mycket för dig under uppväxten. Det blir mycket underhållande att läsa! Haha, så typiskt också som unge att man satt och räknade spelen på listan istället för att lita på texten. 🙂

    En kompis till mig hade en pirat-Famicom (fast jag fattade noll på den tiden så jag visste inte vad det var då) med bland annat det tredje TMNT-spelet som inte släpptes i Europa och även ett Mario-liknande plattformsspel som jag aldrig sett sedan dess. Minns att man kunde få en power up som gjorde att man blev MINDRE och kunde ta sig igenom låga passager – tvärtom mot Mario!

    Reply
  2. Riktigt mysig historia. Har själv aldrig ägt något liknande men minns att mina kusiner hade någon samlingskassett med en massa spel på, och när man var liten var det alltid hur spännande om helst att se vad de olika spelen var för något när man var på besök där.

    Jag brukar inte vara mycket för piratmarknaden i vanliga fall, men jag gillar att den här kassetten (31-in-1) faktiskt gav västerlänningar chansen att ta del av bra spel som aldrig portades till våra maskiner, även om det var på ett högst tveksamt och långt ifrån lagligt sätt.

    Dessutom hade jag ingen aning om att man klubbade sälar i japanska utgåvan av Ice Climber, det hade jag helt missat 🙂

    Reply
  3. Undra om inte en kompis hade just den kassetten när jag vi var små. Kan inte svära på att det var exakt samma, men alla spelen minns jag väldigt tydligt. Battle City var nog det vi lirade allra mest 🙂

    Reply

Leave a Reply

