Decathlete – Världens bästa spel?

42587819-00000079

Jag köpte mitt Sega Saturn bara för att få spela Guardian Heroes vilket är ett helt fantastiskt spel. Men det är också det enda bra spelet till Saturnen enligt mig. Det är en kass konsol med ett otroligt dåligt utbud av spel.
Men när jag ändå har ett Saturn som står där så måste jag väl lyckas få tag på ett eller två till ok spel till den. Något mer bra måste ju finnas?

Så jag började kolla runt på nätet och i speltidningar och jag upptäckte något underligt. Ett spel vid namnet Decathlete (eller Athlete Kings som det hette i Europa) dök upp på ett flertal listor. Och det var inte listor över de bästa spelen till Sega Saturn. Nej Decatlete var listat som ett utav världens bästa spel genom tiderna, alla kategorer! What? Hur har jag missat detta?

42587506-00000069

Först hittade jag Decathelte på “EGM’s 100 Best Games of All Time”. Sen i den Svenska speltidningen Level som hade valt att ha med det på sin Top 100 Världens bästa spel. Även Svenska Game Reactor listade med den på sin Top 100 lista. Är detta spelet verkligen så bra?
Och det skumma är att efter alla år som jag läst de Svenska speltidningarna så jag har aldrig hört någon skribent nämna detta spelet innan, men ändå har dom valt att lista det som ett av världens bästa spel.

Så jag fick helt enkelt ta och testa det. Beställde det för ca 70kr komplett från eBay. Bjöd över ett par vänner och hade en Decathlete kväll!

Så hur funkar spelet? Tänk er alla dom där sport spelen till Commodore 64 där man fick vicka joysticken vänster och höger som en idiot? Samma grej. Fast modernare och roligare. Så hela grejen är att det är extremt simpelt men ändå roligt och beroendeframkallade. Välj mellan 8 olika karaktärer och tävla med dessa i en tiokamp. De flesta grenarna använder bara två knappar. En som du trycker på snabbt för att springa och den andra för att göra något, hoppa, kasta etc. Thats it!

42587694-00000076

Så hur kul är Decathlete? Just för att det är så simplet så blev det väldigt roligt. Vem som helst kan hoppa in, lära sig reglerna på några sekunder och sen börja spela. Och det skall ju såklart spelas med en vän så man kan tävla mellan vem som har det bästa rekordet. Och det var väldigt roligt! Då jag är ett stort fan av Epyx gamla Summergames, Wintergames etc så var detta något fräscht och nytt inom samma genre. Dom har helt enkelt gjort det roligare. Jag gillar stilen på grafiken, färgrikt med få polygoner.

Det enda jag kan klaga på är att man bara kan vara två spelare. Vilket känns väldigt dumt då det verkligen är gjort för att vara flera speler. Man spelar ju ändå bara en i taget. Så om man kan vara upp till 8 spelare på Wintergames till Commodore 64 varför kan man då inte vara det i Decathlete? Men jag antar att det är för att det är en ren arkadportning. Men det hade ändå vart kul om dom lagt till val för fler spelare i Saturn versionen.

42587362-decathlete

Men sen är ju också frågan om det är värt att lägga med på en lista över världens bästa spel genom tiderna som tydligen Level och Gamereactor tyckte. Jag förstår hur dom har tänkt men jag hade nog valt något annat spel före detta i en liknande lista. Så nej det är inte en utav världens bästa spel. Men fortfarande rekommenderat!

Decathlete kostade som sagt ca 70kr och det finns även till Playstation 2 där det ingick i den japanska spelserien Sega Ages.

Här är en något hysterisk reklam trailer för Decathlete:

Leave a Reply

