Hur man bränner ut en Dreamcast skiva

airbrush-design-sega-dreamcast-chuchu-rocket_g

Det finns många anledningar till varför du vill bränna ut skivor till ditt Dreamcast. Du behöver inte vara pirat som bränner ut kopior av original spel utan det finns en mängd roliga homebrew och indie spel som är gratis och lagliga. Man kan även själv patcha sina egna backup kopior för att ge dom VGA-Box stöd (läs gärna min recension om Vga-sladden)

Så hur bränner man lättast ut ett Dreamcast spel? Det du behöver är en brännare, en tom 700mb Cd skiva och ett brännarprogram som klarar av att bränna ut det unika formatet .CDI

Jag skriver denna guiden för jag haft väldiga problem med att lyckas bränna ut skivor. Vissa funkar. Andra kråglar och jag måste starta om mitt Dreamcast flera gånger innan skivan kommer igång. Och vissa skivor vill inte funka alls! Men detta är nu löst, läs vidare så förklarar jag hur!

Förr använde jag programmet Bootdreams för att bränna ut CDI filer. Detta lilla programmet var gjort speciellt för att bränna ut Dreamcast spel men som sagt så funkade det inte alltid.
Det skall även går att bränna ut CDI filer med Alcohol 120 men det programmet blir jag helt knäpp på och litar inte alls på det programmet, undvik. Discjuggler var det programmet man använde mest förr i tiden men även detta har krånglat. Så vad gör man nu när alla program krångar?

Hade det inte vart underbart att kunna bränna ut Dreamcast CDI filer med ImgBurn som man ändå använder till allt annat? Jo men ImgBurn har inte stöd för att bränna ut CDI.. inte officiellt, men någon har fixat detta! Allt som behövs är tre små filer som man lägger i samma mapp som ImgBurn och vips så funkar det!

42860426-ImgBurn_2012-07-11_15-26-16

Jag har testat att bränna ut de spelen som Bootdreams inte klarade av och dom funkade nu perfekt! Helt underbart!

Här är en detaljerad guide hur man går till väga och även länk till filerna http://theisozone.com/tutorials/dreamcast/burning-and-backup/dreamcast-burnin… skulle länken vara nere så går det även bra att ladda ner dom här: https://www.box.com/s/93f83c0a18c7476fe2f7

Leave a Reply

