PingK en klon av Pong

43926638-media_httpiimgurcomGh_nGBzs

Av en slump så hittade jag en Pong klon vid namnet PingK när jag surfade runt på nätet år 2005. Jag tyckte den grafiska stilen så jag laddade ner det och testade. Visade sig att det var väldigt kul och extremt beroende framkallande! Jag och en polare satt och spelade det i en timma i streck. “Bara en boll till!” sa vi hela tiden.

PingK är som sagt en klon av Pong fast såklart med en del nya grejer. Ett gäng roliga power-ups som man kan plocka upp som påverkar spelet. Härlig grafik med mysiga ljudeffeter. Men det bästa är att man kan skruva bollen när man slår över den till motståndaren. Allt detta gör ett sånt simpelt spel som Pong ännu roligare!

Det dyker upp power-up bubblor lite då och då på skärmen. Lyckas du träffa en av dessa så händer det en del roliga saker. Här är en lista på alla power-ups:
Slow down time: En bullet-time effekt. Gör det väldigt lurigt att röra sig och träffa bollen.
Mosaic Mode: Allt blir pixligt och det blir lite svårare att se vad som händer.
Grow Crystals: Det börjar växa kristaller från väggarna vilket kan sabba en hel del och kan riskera att bollen ändrar riktning och åker tillbaka.
Destroy all Crystals: Rensar bort alla kristaller från banan. Skönt!
Concave Paddels: Bollen kommer nu studsa i motsatt riktning när den träffar paddeln.
Flower Power: Halocygen effekt som gör att hela banan gungar och det dyker upp blommor över allt 🙂

43926639-media_httpiimgurcomky_nHaoo

PingK är ett indiespel som var utvecklat av två personer från en spelutbildning och redan när det var nytt 2005 var det svårt att hitta det. Jag hittade det själv av en slump som sagt och har haft installationsfilen liggandes på min dator sen dess. Och idag verkar det vara helt omöjligt att hitta på nätet. Så det var därför jag ville skriva detta inlägget och dela med mig av spelet igen så andra kan få testa på det.

PingK verkar funkar perfekt i Windows XP men jag har haft problem att få det att funka i Windows 7. Som default så startar spelet i fullscreen och det är just detta som buggar i Win7. För att komma runt detta problemet så får man gå in i .ini filen som heter pingk.ini och ändra om raden: Fullscreen = 1 till Fullscreen = 0
Och är det så att ni har ett par Xbox 360 gamepads inkopplade till datorn så kan ni passa på att ändra om dessa raderna för att aktiver gamepads:
Player 1 skall ha texten: Joypad = 1 och Player 2 skall ha texten: Joypad = 2
Efter detta så borde båda gamepadsen funka. Kan vara så att man behöver trycka på knapparna på tangentbordet först och sen skall kontrollerna fatta.

Ni kan ladda ner installationsfilen här: https://www.box.com/s/453193e78743efd81d83

43926640-media_httpiimgurcomvD_CyBlE

Leave a Reply

