Mina Megadrivememoarer med mera

1
Foto från arniedroid

Min första 16-Bitars konsol var ett Sega Megadrive. Jag hade tur att få tag på en billigt då gubben som reparerade våran Tv-apparat importerande in Megadives och piratspel. Så min första Megadrive var en modifierad Japansk modell 1 med en vackert blå reset knapp. Året var 1991 och det fanns inte mycket spel släppta i Sverige än. Men gubben jag köpte Megadriven av fick ständigt in nya spel, konstiga spel som inte fanns i de Svenska butikerna. Många av kassetterna jag köpte var diverse multicarts, typ 5-in-1 osv. Och oftast så innehöll dom väldigt häftiga Japanska spel som aldrig släpptes i Sverige.

Under 16-bitars generationen så pågick det ett krig mellan Sega och Nintendo. Sega körde stenhårt på att vara den tuffa och kaxiga konsolen och försökte visa hur mycket coolare än Nintendo. Och som Sega ägare höll jag såklart med om detta! 1992 släpptes det första numret av Sega Force med texten “Officiell Sega Tidning” och den var helt underbar! Tuff, Sarkastisk, Elak och framför allt Rolig! Sega Force redaktionen bestod av endast två personer, Matte och Patte. Alla recensioner i tidningen skrevs även av dessa två stollarna och det var underbar läsning. Jag saknar verkligen en tidning som denna idag, då dagens speltidningar skall vara så sjukt seriösa och överdrivet sofistikerade! Dom verkligen borde ta Sega Force som en inspirations källa! Det var i vilket fall i Sega Force man hade koll på alla nya spel och även fick uppmuntran hur grym det var att vara ägare av ett Megadrive. Eller som Matte och Patte själva uttryckte det: “En hög skit är fortfarande bara en hög skit, hur stor den än är, men var säkra på att Sega Force kommer att tala om vilket som är vilket”

2Sonic 2, bästa spelet till Megan.. i think so!

Förutom att jag läste Sega Force så spelade jag såklart väldigt mycket på mitt Megadrive. Jämfört med Super Nintendo så hade Sega mera av dom där actionfyllda och snabba spelen. Fler arkadportningar och beatemups. Mina vänner påminner mig än idag hur besatt jag var i Sonic spelen. Och jag minns verkligen hur mycket jag kunde sitta och spela Sonic 2. På denna tiden så var man inte så gammal och hade inte så mycket pengar så det blev oftast så att man fick göra ett val av konsol, antingen så hade man ett Sega eller så hade man ett Nintendo. Jag missade med andra ord Super Nintendo helt på den tiden. Något som jag har tagit igen nu i efterhand. Men jag är glad att jag valde Sega!

Jag gillade grafiken, visst den hade inte Mode-7 som Nintendo med möjligheten att skala och rotera sprites, men det var ok ändå! Och så gillade jag även musiken! Många klagar på att Megadriven hade ett sämre ljudchip än Super Nintendo. Ja det fanns en del riktigt dåliga låtar och ljudeffekter på Megadriven men det handlade helt enkelt att spelutvecklarna skulle lära sig att bemästra ljudchippet och välja bort de ljuden som lät skit. Här är en utav mina favoritlåtar till Megadriven från Freezedream med låten Cardioid. Detta är ett bra exempel på att utnyttja det bästa av Yamaha ljudchippet och endast behålla de ljuden som lät bra. Det är en fantastisk låt och det är svårt att förstå att det är en Megadrive som spelar upp den.

Alla känner väl till Bad Apple? Och den finns även till Megadriven. Bild och ljud spelas upp fantastiskt bra:

Idag är Megadriven en retrokonsol och som en samlare av retrospel beslutade mig för att skaffa den ultimata Megadrive uppsättningen! Detta innebär alltså den bästa versionen av Megadrive konsolen, de bästa handkontrollerna och tillbehören. Allt för att få ut det mesta och bästa av Megadriven. Och här följer nu min guide:

Den bästa Megadrive modellen.
Det finns tre modeller av Megadriven. Modell 1 var den första som släppts som man lätt känner igen då den hade uttag på framsidan med en liten volym spak. Enligt mig den snyggaste modellen! Modell 2 hade en lite annorlunda design och var en aning mindre. Slutligen Modell 3 som var den minsta av dom alla.

Så vilken är den bästa versionen? Svaret är Modell 1. Varför? Vi kan börja med att räkna bort Modell 3 då den är helt kass, det var en plastig budget version med billiga delar. Inga tillbehör funkar med den (Sega-Cd, 32x etc) och vissa spel funkar inte alls på den. Skräp.
Modell 2 är väldigt bra men är inte heller helt kompatibel med allt så vinnaren blir Modell 1 då denna är helt kompatibel med alla tillbehör plus att den hade ett väldigt mycket bättre ljudchip än Modell 2. Så skaffar du Modell 1 så kan du vara säker på att du har stöd för alla tillbehör, spel och även får det bästa ljudet, och även den snyggaste designen 🙂

Den bästa handkontrollen!
Original handkontrollen var riktigt fin! Snygg design och väldigt ergonomisk. Om man bortser från startknappen så hade denna kontroll endast tre knappar. Placeringen med tre knappar i rad valdes för att likna en arkadmaskin. Vilket då kanske var ett smart val med tanke på att många av de spelen som släpptes till Megadrive var arkadportningar. Men samtidigt var det inte så smart med tanke på att det är omöjligt att trycka på knappen A och C samtidigt med en tumme vilket tog bort möjligheterna för fler knapp kombinationer. Detta fixades senare till då dom släppte 6-knappars kontrollen. Och det är just denna som är det bästa valet av kontroll till Megadriven.

5Bilden är tagen av mrGameSack

6-Knappars kontrollen har på flera forum röstats fram till en av dom bästa handkontrollerna som gjorts. Vilket jag kan förstå! Själva D-Pad kontrollen är väldigt bra och mjuk, perfekt! Designen på kontrollen är mindre och ser väldigt bra ut! Själva sladden som går från kontrollen till maskinen är lite mjukare än den första versionen vilket gör att den är lättare att sträcka ut om den har legat ihoprullad längre tid. Det finns en del spel som har stöd för de extra XYZ knapparna som tex  Street Fighter mm. Men jag tycker det är värt att skaffa kontrollen även om man bara använder de vanliga ABC knapparna just för att det är så mycket bättre känsla att spela med den.

4-Player adapter.
Det tog väldigt många år innan jag tänkte på att det fanns en multi-tap till Megadriven. Finns det några spel som har stöd för fyra spelare? Ja det är en bra fråga, med tanke på att dom gjorde en adapter av denna typen så är svaret är ja. Men dessvärre är det väldigt få bra spel som var kompatibla med denna adapter. Men det räcker ju faktiskt att det finns ett bra spel som har stöd för fyra spelare för att det skall vara värt att skaffa den idag med tanke på hur billig den är nu.
Det finns listor på nätet för att se vilka spel multi-tap adaptern har stöd för men jag skaffade den med tanke på ett speciellt spel, nämnligen Micro Machines! Det fanns flera spel i denna serien som hade stöd för fyra spelare men det jag rekommenderar är Micro Machines 2 – Turbo Tournament. Ja man kan tro att det kan bli jobbigt med mer än två spelare men det funkar faktiskt riktigt bra och är extremt kul! Om ni inte vill köpa en multi-tap så släpptes även Micro Machines 2 som en j-cart version som gör att du kan koppla in två extra kontroller i själva kasetten, vilket är väldigt fräckt! Men med en multi-tap så kan du ju även spela fyra spelare med spel som Nba Jam – Tournament Edition, Gauntlet 4, The Lost Vikings med mera!

Mega-Cd/Sega-Cd.
Sega släppte två enheter som kopplades ihop med Megadriven. Sega-Cd och X32. Tyvärr blev inga av dessa lyckade och väldigt få spel gjordes till dom. Jag har testat båda och kan inte säga att dom är direkt värda att ha då det finns så få spel till dom. Till X32 släpptes det endast 34 spel och inga av dom var direkt bra. Men Sega-Cd fick faktiskt totalt 220 spel och där finns det en hel del intressanta spel som klart är värda att skaffa. Som till exempel Sonic Cd, Snatcher och Lunar serien mm. Och så fanns det ju en hel del knasiga full motion video spel som Night Trap, Road Avenger mm. Värd att skaffa? Kolla in top listor och recensioner på youtube, hittar ni något spel som övertygar er och ni kan få tag på en Sega-Cd billigt så ja visst varför inte?

Den bästa bilden.
När jag var liten så hade jag alla mina konsoler kopplade till tv:n via RF sladden. Det är verkligen den sämsta kvalitén man kan få på en tv. Men det var inget man brydde sig om då. Speciellt inte när man inte visste bättre. Senare fick man reda på att det gick att Megadriven faktiskt har stöd för komposit sladd och kan därför få en aning bättre bild! Men det finns ett ännu bättre alternativ! Och det är RGB Scart! Vad? Kortfattat så klämmer man in alla färgerna på en och samma sladd (den gula) på en komposit-sladd vilket klart försämrar bilden, det blir suddigare och färgerna blir matta och det kan även skapa små störningar. En RGB sladd separerar alla färgerna till var sin sladd vilket då gör att både bilden och färgerna blir enormt mycket bättre!
Denna sladd finns både till båda modellerna men se till att köpa rätt version av sladden då uttagen är annorlunda. Modell 1 sladden passar inte till Modell 2 och vice versa. Här är en bild som visar en jämförelse mellan komposit och RGB på Megadriven.

3

Bilderna är hämtade från youtube användaren retroaccessories som filmande detta. Kolla gärna in filmen för att se detta i rörelse där man tydligt ser suddigheten och störningarna.

Det bästa spelet
Ja detta är ju omöjligt att svara på, det är ju en smaksak och inget jag kan svara på. Och har ni svårt att själva komma på det bästa spelet så finns det mängder med sidor på nätet med topplistor och guider över de spelen som är värda att skaffa. Men fick jag välja ut en enda kassett som skall få sitta i mitt Megadrive för all tid så blir det såklart en Mega Everdrive. En kassett med en plats för ett minneskort. På minneskortet kan du alltså få plats med alla Megadrive spel som någonsin släppts som lätt man väljas från en lista när du startar upp den. Och det är även väldigt trevigt att du nu även kan spela alla hacks, homebrews och fan-översatta spel på ett riktigt Megadrive! Och en sak till, Sonic 2 är det bästa spelet! 🙂
4

Leave a Reply

