Playstation – Konvertera ett spel från Ntsc till Pal

För ett tag sen fick jag tag på en chippad PS One med andra ord en Playstation maskin som klarar av att spela brända spel. Jag skaffade den för att kunna spela mina Ntsc importspel som Xenogears och Chonocross. Men det var något som inte stämde när jag fick hem den, inga av mina Ntsc spel funkade på den! Det visade sig att det chippet som var i maskinen inte gjorde den regiosfri! Något som jag aldrig vart med om tidigare och något som jag än inte förstår. Vanligtvis så blir alla maskiner som chippas alltid regionsfria, men inte i detta fallet. Typiskt. Så vad gjorde jag?
Lösningen på problemet var helt enkelt att göra en backup-kopia på mitt Ntsc spel och med hjälp av ett program konvertera image filen till PAL för att sen få det att funka på min Pal PS One. Om det är någon som är i samma situation som mig så är det bara att följa min guide här!

1. Gör en backup av ditt PSX spel med hjälp av brännarprogrammet ImgBurn. Formatet måste vara .bin (annat format? läs längre ner hur man konverterar filen)
2. Nu när du har din .bin imagefil så öppnar du upp programmet patch-it (laddas ner här) och letar upp .bin filen och helt enkelt bockar i PAL och trycker på GO!
3. Nu är det bara att bränna ut! Jag använder även här programmet ImgBurn för att bränna ut filen. Bränn på en långsam hastighet! Typ x2

Skulle filen vara i ett annat format som tex .iso eller .img istället för .bin som bara detta programmet klarar av så finns det en massa program på nätet för att konvertera image filer. Det jag har gjort är att jag har mountat imagefilen med Virtual Clonedrive (kanske funkar med Daemon tools också eller likande) sen har jag använt ImgBurn och valt “Create image file from disc” och istället för att välja din valiga Cd-Rom så har jag då valt partitionen som filen är mountad till, exempelvis E:\ och så har jag valt att spara den till datorn som en .BIN efter det har jag patchat den till PAL och sen brännt ut den med ImgBurn. Som sagt testa gärna image filen i ePSXe emulatorn innan så du vet att den funkar innan du bränner ut den.

Nu skall det vara klart! VIll du vara säker på att imagefilen av spelet funkar så kan du testa filen i en Psx Emulator innan du bränner ut den, Jag rekommenderar ePSXe.

Program Manager_2013-08-04_02-25-05

Leave a Reply

