Kula World

kulaquest_775x768

Jag spelade Kula World när det släpptes 1996 och föll för det direkt. Jag älskade idén och designen. Detta är precis min typ av puzzelspel där det handla om att ha bra lokalsinne även om världen vänds helt upp och ner samtidigt som man måste tänka rätt och ha ett bra flyt så tiden inte tar slut. Ofta kan man ta en snabb blick över banan och uppfatta precis vad man skall göra och det är riktigt skoj, men ibland kan det oväntat bara stanna upp och man har ingen aning vad man skall göra, men det är en del av det roliga i Kula World.

Kula World som spelet heter i Europa släpptes i tre versioner och var exklusivt till Playstation. I Usa hette det Roll Away och i Japan hette det Puzzle Quest. Och dessa versionerna har vissa skillander, inget stort men kan ändå vara bra att känna till. Om man villa ha ut så mycket man kan av detta spelet så är den Japanska versionen den bästa. Det är den enda versionen du kan klara till 100%. Kula World har 150 vanliga banor, 30 Bonys banor och 10 gömda banor. Alla dessa kan man nå i den Japanska versionen. Men tyvärr pga av en bugg i den Europeiska och Amerikanska versionen så kan man inte nå två av de gömda banorna, det är ingen big deal men vill man klara av 100% av spelet så kan man alltså bara göra detta i den Japanska versionen.

053d2db6359c11e383b822000a9f124c_8

kula_world_covers_1024x514

Den Japanska versionen har även ett par extra grejer som de andra versionerna saker. Bla ett tutorial läge som visar alla hinder och fällor i spelet funkar. Den Japanska versionen visar även om du har klarat av en bana till 100% genom att visa detta på resultat skärmen när en bana är avklarad, har du tagit alla frukter och nycklar mm så kommer denna skärmen visa detta. Något som saknas i dom andra versionerna.
Den japanska utgåvan har dessutom det snyggaste omslaget, dock har den inte den inte det klassiska Playstation plastfodralet som vi är vana vid utan har bara ett vanligt tråkigt cd-fodral.

Och jag har alltid gillat det faktum att spelet är utvecklat av ett Svenskt spelföretag på fyra personer “Game Design Sweden AB.” och att Johannes Söderqvist som sartade projektet kom på iden till Kula World i en dröm som han hade 🙂 Härligt när en speutvecklare kan förverkliga sin dröm så 🙂

Kolla in fan-siten “Kula Quest” för mer info: http://www.pinkgothic.com/kulaquest/main.html

poster_589x768

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s