Balloon Fight. Flyg, bada och jogga.

balloon_fight_front
Jag hade tänkt ge mig på ett försök att examinera och även granska det enastående äventyret “Balloon Fight” till allas favoritkonsol Nes.. alltså Nintendo Entertainment System (till Tv). För att göra en väldigt lång historielektion kort så tänker jag nu vara väldigt fåordig och inte säga mer än att detta är ett spel som släpptes av Nintendo 1985.
Din reaktion på detta kan händelsevis låta något i stil med “Så gammalt?” Jepp detta är en riktig klassiker! Och då jag har en väldigt speciell känsla för detta spel och är i denna stund kolossalt exalterad över att få skriva om Balloon Fight så går vi snabbt vidare! Jag tänker nu berätta varför detta spelet är så fantastiskt och vad just du har att vänta dig som spelare av detta otroliga äventyr!

Lev dig in i rollen som en Balloon Fighter! Men vad är detta kanske du frågar dig? Tänk dig själv där du är klädd i en snajsig och åtsittande overall, en minimalistiskt designad 70-tals hjälm och två stora färgglada ballonger fastknutna runt din livrem. Känner du en sån lättnad? Allt som krävs är lite pinsamt flaxande med dina armar och du lättar från marken! Detta är din karaktär som du styr i spelet.
Men vad går Balloon Fight ut på? Det finns inte direkt någon beskrivning men jag tänker mig lite att det är som i Mad Max när han går in i Thunderdome buren fast istället för gummivajrar så har man istället ballonger på ryggen. Och sen gäller det att göra sönder alla deltagarnas ballonger och därmed ta deras liv för att själv överleva och vinna priset!

balloon fight_tiny

Anledningen till varför Balloon Fight är så himla bra är att det är så simpelt samtidigt som det är kolossalt roligt! Du kontrollerar din karaktär med endast tre rörelser. Vänster, höger och flaxa (med armarna för att flyga) men än så behöver du inte tänka på. Och då detta är så lätt så kan vem som helst komma in i spelet och vara med direkt. Sen så krävs det lite teknik att lära sig att manövrera din karaktär, men det går ganska snabbt.

Ballon Fight är ett enskärms spel som många andra titlar till Nes likt Mario Bros eller Bubble Bobble. Vilket också har regeln att om du exempelvis går utanför skärmen till höger så kommer du fram på vänster sida. Detta gör spelet ännu simplare och kan ställa till väldigt roliga situationer.

Att spela detta spel ensam är inte vidare kul. Två spelare är ett måste! Som två spelare kan man välja lite själv hur man skall spela. Antingen så försöker man nå ett högt hi-score där man tävlar mot varandra. Ta livet av så många gubbar du kan genom att poppa deras ballonger samtidigt som du försöker göra samma mot din polare som du spelar med för att han inte skall lyckas få några poäng.
Eller så kan ni välja att samarbeta för att lyckas klara så många banor ni kan! Detta är lättare sagt än gjort då det blir svårare för varje bana. Gubbarna blir snabbare och det dyker även upp massa hinder på banorna som gör att ni lätt kan ta livet av varandra av misstag eller bli grillade av en blixt.
Förutom att dö genom att få dina ballonger poppade och sen falla ner i marken och slå ihjäl sig så kan man även drunkna i Koi ponden som finns längst ner på skärmen (karaktärerna i detta spelet kan alltså inte simma) Men det värsta sättet att dö på är att bli uppäten av den gigantiska brandgula fisken som finns i vattnet! Jag brukar ibland utmana ödet genom att springa av kanten i full fart och börja flaxa med armarna när man nästan är helt under vattnet, du är så nära att drunkna och även extremt nära att bli uppäten.. pulsen stiger snabbt här, en hisnande känsla! Rekommenderar att alla testar detta! I spelet alltså. Inte i verkligheten.

226576674888680191-nu-har-jag-bada-ballon-fight-g

Hjältarna från Balloon Fight i form av små träbitar som jag köpte på nätet. Väldigt gulliga!

Ett litet pro-tip jag kan dela med mig av är något som jag brukar fördriva tiden med när jag flaxar runt, nämnligen poppa bubblor! Från dammen i mitten av banan så dyker det upp små fina bubblor. Man kan poppa dessa för att få lite extra poäng. Men det fina är det underbara ljudet som låter när man poppar dom. Mycket tillfredställande. Försök ta flera i rad om ni har möjligheten!

En sak som jag dock stör mig mycket på är de jobbiga bonusbanorna som dyker upp efter var tredje avklarad bana. Dessa bonusbanorna går ut på att göra sönder ballonger som dyker upp från ett antal olika rör. Ballongerna ger bara hi-score vilket jag inte bryr mig så mycket om. Så jag brukar mest spendera tiden med att försöka döda min medspelare så mycket jag kan innan tiden tar slut (man förlorar inte liv på bonusbanan så det finns ingen anledning att bli förbannade på varandra) eller så fördriver jag tiden med att ta en joggingrunda och titta på den underbara spring-animationen.

balloon_fight_run_gif2Den gulliga spring-animationen

Så för att sammanfatta detta mycket upplyftande Nes spelet för 1-2 spelare så kan jag inte säga så mycket mer än att det är riktigt kul! Spelade du det som liten så kommer du tycka det är lika kul idag, är du en ny spelare och testar på Balloon Fight för första gången så kanske du undrar vad fasen detta var för knäppt spel och slutar spela på en gång, men det är ok! Jag har det i min samling och tar fram det då och då för att bara känna på hur det är att flyga lite, ta ett dopp i Koi ponden eller bara ta en liten joggingrunda.

3 thoughts on “Balloon Fight. Flyg, bada och jogga.

  1. Schysst, tack för att du påminner oss om ett spel som, om möjligt, kan göra en ännu argare på sin polare än vad orginal-mario bros kan. Hade önskat lite fler pro-tips dock. Typ vilken vinkel och hastighet som är lämpligast för att äga motspelaren, och så har jag för mig att man i princip kan ta två ballonger på en gång om man lyckas först ta en ballong och sedan studsa upp i en avsats ovanför för att sen tryckas ner och ta nästa ballong. Men jag kan komma ihåg fel ..

    Reply

Leave a Reply

