The Patrick Polly Swooshball Challenge

Här har ni ett litet blogginlägg om ett utav mina favorit spel någosin. genom tiderna. The Patrick Polly Swooshball Challange! Nej skall jag vara ärlig nu så överdriver jag en aning, själva spelet är i gruden väldigt simpelt, tänk Pong. Men det som är så speciellt med detta spel är helt enkelt att det är ett Polly spel! Och spelet är utvecklat av svenska UDS som gjorde det otroligt roliga spelet Iginition! Läcker design, Planeten Candelia, Polly och UDS, detta spelet är bara något man måste ha!

För övrigt så tyckte jag hela idén med Planeten Candelia var fantastisk! För er som inte riktigt minns reklamerna så var hela idén så att allt godis från Candelia, främst Polly kom från Planeten Candelia. En planet väldigt lik våran fast alla invånare hade ett väldigt härligt påhittat språk och alla hade blåa öron. På Candlia hade vi Swooshball proffset Patrick Polly, döpt efter Polly för han – precis som mig – åt mängder med Polly när han var liten. För att fräscha upp minnet så har ni den underbara Polly reklamen här. Yam Yam!

Här följer nu en fantastiskt och ganska rolig berättelse hur jag fick tag på spelet i fråga. Jag var 18 år och älskade Polly. Jag åt Polly var dag och livet var bra. En dag traskade jag ner till ICA Kvantum för att köpa en påse Polly då jag såg en hög lappar hängandes fint under Polly sektionen på godisavdelningen. På denna lapp så stod det helt enkelt att om man klipper ut streckkoderna från 5 Polly påsar och skickar iväg dom till Planeten Candelia så skickar dom dig en exemplar av The Patrick Polly Swooshball Challange! Jag var ju tvungen att ha det så jag tog med mig lappen hem. När jag väl kom hem kollade jag i min papperskorg på rummet och vad låg där i? Jo nämligen 7 stycken tomma Polly påsar.. spelet var mitt 🙂 Ett par dagar senare satt jag och spelade.

Ppsc_meny
Ppsc_ingame

UDS som utvecklade spelet har skapat en underbar grafisk stil till detta spelet. Reklambyrån King som skapade hela Planeten Candelia världen hade till och med gjort ett Wipeout inspirerat typsnitt som användes i alla reklamfilmer (observera texten på Pollypåsen som Patrick tar fram i reklamfilmen, dom har deras egna text även på förpackningen där. Sjukt snyggt) och såklart i spelet. Minns att jag mailade dom då för att försöka få tag på typsnittet men det gick inget vidare.

Jag minns att jag gillade musiken väldigt mycket. Så jag tog mig faktiskt tid och rippade min favorit låt och laddade upp den på mitt soundcloud konto. Lyssna och njut 🙂

Själva omslaget till spelet är det bästa. Underbart och simplet, orange bakgrund med glänsande silverprickar. Insidan var även i silver med svart text och läckra små ikoner till instruktionera. Allt påminner väldigt mycket om mina favorit designers The Designers Republic. Har inte så mycket att säga om spelet, det är som sagt som Pong. Du styr gubben höger och vänster och trycker på en knapp för att slå till bollen. Tyvärr är nog detta spelet väldigt svårt att få tag på idag men är man ett fan av Planeten Candelia, Polly och UDS och snygga förpackningar så skall man ha detta spelet i sin samling!

Läs mer om The Patrick Polly Swooshball Challenge här: http://homeoftheunderdogs.net/game.php?id=3165 verkar som spelet är abandoneware, alltså gratis. Så det skall nog gå att få tag på om man letar runt lite på nätet.

Picture_286160
Picture_286156
33923615-Picture_286157
Picture_286158
Picture_286159

Leave a comment